GRAKOM slog i sidste uge proppen i for kampagnen ”Tryk med ansvar”. Den har kørt det sidste år, og har blandt udråbt den hjemlige grafiske branche til at være verdens grønneste. Men har den været en succes? Og hvad skal der til for at det hele ikke er glemt om fem år? Vi har talt med GRAKOMs direktør Thomas Torp om netop disse spørgsmål.
Har kampagnen har haft nogle succeskriterier, der kan gøres status på?
Vi har haft to formål med kampagnen: Vi ville gøre det nemmere for os selv i branchen at kommunikere vores grønne indsats, så vi sammen kan tage dialogen med kunder, forbrugere politiske beslutningstager og andre interessenter omkring vores branche. Og så ville vi skabe synlighed internt i branchen, så vi også motiverer flere grafiske virksomheder til at komme videre med den grønne omstilling. Jeg mener, at vi er lykkedes med begge dele. Vi oplever, at det er blevet langt nemmere at kommunikere nu, fordi vi er blevet meget klare i spyttet. Og så er der stigende interesse fra vores medlemmer i den grønne omstilling.
Er der noget, der er lykkedes bedre end andet?
Jeg synes, at vi har skabt en god ramme for branchens miljø- og klimakommunikation. Vi er langt fra i mål med at sprede budskabet og få det til at trænge ind. Vi er godt i gang men det arbejde kommer vi til at skulle fortsætte med i meget lang tid.
Er der områder, som kræver en ny og anderledes fokus?
Alle i branchen skal fokusere på at komme med i den grønne omstilling. Det er nødvendigt. I GRAKOM er vi i gang med at lægge ny strategi og vi vil helt bestemt tage endnu mere fat i den grønne omstilling. Vi skal fx se nærmere på energiområdet og hjælpe vores medlemmer gennem junglen for grøn energi. Der har vi i GRAKOM et udviklingspotentiale.
Hvad skal der til for, at vi ikke skal have behov for at køre den samme kampagne igen om fem år?
Det kræver, at vi ikke ser på det her bare som en kampagne. Vi skal levere reel grøn omstilling og levere bæredygtige grafiske produkter. Og så skal vi bare ærligt og stolt fortælle om det. Det er dog vigtigt, at vi husker på, at det ikke er GRAKOM alene, der kan løfte opgaven med at forklare omverdenen, at vi i Danmark har verdens grønneste grafiske branche og fortælle om, at vi tager hensyn til både miljøet, klimaet, skoven og samfundet. Hvis hele branchen står sammen om det her, så trænger det også ind. Det er hvad der skal til.
Hvordan vurderer du risikoen for, at det bliver nødvendigt?
GRAKOM vil også i de kommende år sætte den grønne omstilling øverst på dagsordenen. Det bliver både i handling og i ord. Hvis vi sammen kan holde linjen, så tror jeg på, at vi kan styrke vores branches produkters miljømæssige omdømme. Jeg er optimist på branchens vegne, men vi skal altså være skarpe.
Hvad er det vigtigste GRAKOM kan gøre for sine medlemmer for at sikre, at to skridt frem ikke efterfølges af et tilbage?
Vi skal følge op overfor medlemmer. Vi skal sørge for, at det her kommer ind under huden på folk. Det gælder både for ledere og medarbejdere i branchen. Vi kommer derfor til at fastholde trykket på branchen. Vi vil holde medlemsmøder og er aktuelt i gang med et lille road-show om Tryk med Ansvar. Vi kommer sikkert også til at holde kurser, seminarer, webinarer og andet, ligesom vi fastholder fokus på den grønne omstilling i vore egne medier. Og så har vi en miljøafdeling, der har oprustet med flere medarbejdere, så vi også konkret har kræfterne til at rådgive medlemmerne. Vi laver ikke kampagne for kampagnens skyld, men fordi vi vil lave en reel forandring. Derfor følger vi det også til dørs. Vi er ikke færdig med Tryk med Ansvar, selvom vi nu ikke formelt længere i er kampagne-mode.
Hvad er dit vigtigste råd til medlemmerne for at sikre det samme?
Brug vores materiale. Læs det og fortæl kunderne om det. Men I skal også læse det og overveje med jer selv, om I kan tage yderligere skridt i jeres egen grønne omstilling. Og så tag fat i os hos GRAKOM. Vi står klar til at hjælpe jer.