Rikke Ø. Lauritsen er – som hun selv skriver på sin hjemmeside – Silkeborgs nye skilte ”lady”. Helt ny i faget kan man dog ikke sige, at Rikke Lauritsen er. Hun blev udlært skiltemaler i 1998, og lige siden har hun arbejdet aktivt inden for skiltebranchen.
I 2019 startede hun StyleTiles, hvor hun tilbyder digitalprint på fliser og folie. Det har, som hun selv udtrykker det, været lidt af et ”hyggehjørne”, hvor der kunne afprøves kreative ideer. Men det ville kræve en del tid og markedsføring før der også kunne tjenes penge på aktiviteterne. Derfor blev SkilteRikke en realitet.
Overtog sin læremesters skilteværksted
Lige siden Rikke Lauritsen blev udlært er hun med mellemrum kommet på besøg hos sin læremester. Da han døde, ringede hans hustru til Rikke for at høre, om hun kunne tænke sig at overtage hans virksomhed og lokale. Det blev der takket ja til, og så gik Rikke Lauritsen ellers i gang med at rydde og gøre i stand i de gamle lokaler. Der var meget at rydde op, blandt andet fandt Rikke Lauritsen en gammel ordreseddel, hun selv havde skrevet i sin læretid.
Kunderne kommer mest af sig selv

Men nu er oprydningen overstået, indretningen begynder at være på plads, og Rikke Lauritsen har i dag et godt udstyret skilteværksted, for man skal jo nødig gå ned på udstyr, som hun siger.
Kunderne kommer specielt fra det midtjyske område, men der er også repræsentanter fra både København, Aarhus og Aalborg.
Rikke Lauritsen er ikke så opsøgende selv på kundesiden, de fleste kommer af sig selv eller på anbefaling fra andre.
Den eneste form for markedsføring SkilteRikke benytter, er Instagram og LinkedIn, hvor der postes billeder og en lille historie om spændende eller anderledes opgaver.
– Jeg vil gerne vælges på vores løsninger og på det, vi kan tilbyde. Blandt andet det at være en tæt relation til alle kunderne. Og det må også godt være lidt hyggeligt, fortæller Rikke Lauritsen.
Elsker at dekorere biler
Bildekorationer fylder meget. Og det er en opgave, der passer Rikke Lauritsen rigtig godt.
– Jeg elsker at lave bildekorationer. De fleste designer jeg også selv, det passer mig rigtig godt, fortæller Rikke Lauritsen.
Og kopper er en niche – af de store

Men skilteopgaver løses der også mange af. Og så har SkilteRikke en niche, der er ved at vokse sig pænt stor. Det er dekoration af kopper.
– Lige nu er vi i gang med en ordre på 700 kopper. Monteringen af printet foregår hjemme fra ”privaten”. Her har jeg lageret af kopper, og min mand, Lars, hjælper med. Så kan vi også få talt lidt sammen, forklarer Rikke Lauritsen med et smil.
Rikke Lauritsen forsøger at adskille sig lidt fra andre, der dekorerer kopper, ved at finde frem til nogle anderledes kopper, som der ikke er andre, der kan tilbyde. Og Rikke elsker glimmer. ”Les bitter more Glitter” står der et sted på hjemmesiden, og ikke uden grund. Rikke kan også tilbyde glimmerkopper til dekoration. Kopper og en del andre produkter fik hun tidligere hjem fra England. Det har Brexit sat en stopper for. Nu bestilles varerne så i stedet i Tyskland.
Generelt er dekoration af kopper et stigende forretningsområde for SkilteRikke, og det forventes, at de kommer op på omkring 3.000 kopper i år.
Hvordan ser du fremtiden for SkilteRikke?

– Jeg skal ikke tjene millioner. Men man må jo aldrig gå ned på udstyr, så der skal naturligvis tjenes penge. Heldigvis køber jeg – på trods af min fascination af udstyr – ikke noget uden at have kontanter til det. Og heldigvis kan man købe både opgaver, man ikke selv kan løse og arbejdskraft, hvis det mangles, ude i byen. Der er et godt samarbejde mellem skiltevirksomhederne, og jeg har et tæt samarbejde med to lokale, men også landsdækkende fungerer netværket godt, fortæller Rikke Lauritsen, og hun fortsætter:
– Jeg har ikke interesse i at blive en stor virksomhed med mange ansatte. Så skal jeg jo pludselig til at bruge tid på at administrere og lede. Jeg vil hellere være kreativ, bruge maskinerne og montere. Og så er det vigtigt, at SkilteRikke er et hyggeligt sted at komme og være i kontakt med. Både store og små virksomheder kan lide, at det er den samme person, de taler med, hver gang de henvender sig. Kunderne skal være et godt match, så fungerer det bedst, slutter Rikke Lauritsen samtalen.