Heidelbergs strategi for virksomhedens overlevelse ser ud til at give resultater

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 15 February 2021
OPDATERET: 15 February

I en pressemeddelelse skriver Heidelberg, at de på grund af håndgribelige succeser med virksomhedens transformation plus den voksende efterspørgsel fra Kina, og på det seneste også fra Europa hæver deres mål for driftsafkast for regnskabsåret 2020/21 som helhed.

Virksomheden forvegnter, at dens EBITDA-margin eksklusive omstruktureringsresultat vil vokse til ca. 7 procent, selvom coronavirus-pandemien kan føre til et fald i salget på omkring € 450 millioner til € 500 millioner sammenlignet med året før (sidste års salg: € 2.349 millioner) for året som helhed.

Tidligere havde Heidelberg forventet en EBITDA-margin, der på sit laveste svarede til det foregående år med 4,3 procent. Det er også et opmuntrende tegn for de kommende måneder, at udskrivningsvolumen blandt Heidelberg-kunder næsten har nået niveauet i det foregående år, idet udskrivningsvolumenet i emballagesektoren endog overstiger det foregående års niveau.

– Den vellykkede implementering af transformationsforanstaltningerne har gjort det muligt for Heidelberg at opnå et klart positivt driftsresultat på trods af det enorme pres forårsaget af COVID-19. Når det kommer til både vores økonomi og vores balance, har vi lavet vores hjemmearbbejde. Der er nu tegn på genopretning på de markeder i Kina og Europa, der er vigtige for os. Derfor øges vores EBITDA-målmargen eksklusive omstruktureringsresultat til omkring 7 procent. Den stigende interesse for vores kontraktforretning og den store efterspørgsel efter vores ladestationer med elektromobilitet er også grund til at være optimistisk over fremtiden, siger Heidelbergs administrerende direktør Rainer Hundsdörfer.

Igen i tredje kvartal kompenserede de talrige tiltag fra transformationsprogrammet, der blev lanceret i marts sidste år, mere end den negative effekt på indtjeningen som følge af et markant fald i salget på grund af COVID-19. Som følge heraf var driftsresultatet inklusive effekter fra de gennemførte foranstaltninger over ni måneder i regnskabsåret 2020/21 (1. april til 31. december 2020) højere end i samme periode året før. Derudover oplevede den betragtede periode et lidt positivt nettoresultat efter skat og reducerede den finansielle nettogæld betydeligt.

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0

Pr. 1. januar 2023 har et nyt selskab set dagens lys. Det er Macrodot 2.0 ApS som er et fællesejerskab mellem ejeren af det tidligere Macrodot A/S, Sean Jälpelt Holm, og Nordsign.
macrodot_01

De seneste nyheder

Gæt årets mest læste historie og vind bog om AI i grafisk produktion

Hvilken historie var den mest læste på signprintpack.dk i 2024?  Gæt og vind en bog om brug af kunstig intelligens i grafisk produktion.
konkurrence

Mange ville vide mere om PWF-film

Sign Service slog dørene op i både øst og vest for bl.a at vise den nye PWF-film som er en kombination af PPF og en wrap-film.
PWF_01

Reproflex Scandinavia bliver rotec-forhandler

Partnerskabet markerer et spændende kapitel for begge virksomheder.
reproflex-rotec

Ny transaktions- og bogprinter fra Ricoh

Ricoh lancerer Pro VC40000, der er en sort/hvid rullebaseret inkjetprinter som fås med to forskellige typer blæk.
ricohvc40000