Heidelbergs strategi for virksomhedens overlevelse ser ud til at give resultater

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 15 February 2021
OPDATERET: 15 February

I en pressemeddelelse skriver Heidelberg, at de på grund af håndgribelige succeser med virksomhedens transformation plus den voksende efterspørgsel fra Kina, og på det seneste også fra Europa hæver deres mål for driftsafkast for regnskabsåret 2020/21 som helhed.

Virksomheden forvegnter, at dens EBITDA-margin eksklusive omstruktureringsresultat vil vokse til ca. 7 procent, selvom coronavirus-pandemien kan føre til et fald i salget på omkring € 450 millioner til € 500 millioner sammenlignet med året før (sidste års salg: € 2.349 millioner) for året som helhed.

Tidligere havde Heidelberg forventet en EBITDA-margin, der på sit laveste svarede til det foregående år med 4,3 procent. Det er også et opmuntrende tegn for de kommende måneder, at udskrivningsvolumen blandt Heidelberg-kunder næsten har nået niveauet i det foregående år, idet udskrivningsvolumenet i emballagesektoren endog overstiger det foregående års niveau.

– Den vellykkede implementering af transformationsforanstaltningerne har gjort det muligt for Heidelberg at opnå et klart positivt driftsresultat på trods af det enorme pres forårsaget af COVID-19. Når det kommer til både vores økonomi og vores balance, har vi lavet vores hjemmearbbejde. Der er nu tegn på genopretning på de markeder i Kina og Europa, der er vigtige for os. Derfor øges vores EBITDA-målmargen eksklusive omstruktureringsresultat til omkring 7 procent. Den stigende interesse for vores kontraktforretning og den store efterspørgsel efter vores ladestationer med elektromobilitet er også grund til at være optimistisk over fremtiden, siger Heidelbergs administrerende direktør Rainer Hundsdörfer.

Igen i tredje kvartal kompenserede de talrige tiltag fra transformationsprogrammet, der blev lanceret i marts sidste år, mere end den negative effekt på indtjeningen som følge af et markant fald i salget på grund af COVID-19. Som følge heraf var driftsresultatet inklusive effekter fra de gennemførte foranstaltninger over ni måneder i regnskabsåret 2020/21 (1. april til 31. december 2020) højere end i samme periode året før. Derudover oplevede den betragtede periode et lidt positivt nettoresultat efter skat og reducerede den finansielle nettogæld betydeligt.

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0

Pr. 1. januar 2023 har et nyt selskab set dagens lys. Det er Macrodot 2.0 ApS som er et fællesejerskab mellem ejeren af det tidligere Macrodot A/S, Sean Jälpelt Holm, og Nordsign.
macrodot_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01