Intergrafs ”Shaping the furture of books”-webinar havde over 200 mennesker fra mere end 25 lande som deltagere. De hørte om situationen på bogmarkedet samt om perspektiverne set fra henholdsvis en bogtrykker og en udgiver i en post-pandemisk verden. Mange vigtige emner blev dækket – fra vigtigheden af automatisering, mindre oplag og reduktion af varebeholdninger til bæredygtighed, ”dyb” læsning og abonnementsordninger.
Webinaret blev åbnet af Cees Verweij, præsident for Intergraf. Han forklarede, at bøger indtager et særligt sted i vores liv og kultur. Selv på nutidens virtuelle arbejdspladser vises trykte bøger stolt i baggrunden for mange af vores digitale samtaler. Bøger har også holdt os underholdt og informeret gennem nutidens udfordringer. De giver os mulighed for at rejse til andre verdener uden at forlade hjemmet. Da livet for de fleste bliver mere og mere online, er det bemærkelsesværdigt, at bøger stadig er det medie, de fleste foretrækker at læse. I hvert fald når det gælder længere tekster. E-bøgerne åbnede nye døre, men de udviklede sig ikke, som forudsagt.
Vækst i det europæiske bogmarked
Adam Page, global direktør for forskning og rapporter hos Smithers, som er Intergrafs valgte markedsundersøgelsespartner, holdt første faglige indlæg. Han fortalte, at bogmarkedet flere steder havde reageret positivt på pandemien. Årsagen den åbenlyse, at flere mennesker har haft mere tid derhjemme og derfor haft behov for både adspredelse og dygtiggørelse. Han pegede desuden på, at bogmarkedet i Vesteuropa forventes at vokse fra 5,7 mia. Euro i 2020 til 6,5 mia. Euro i 2025 (en årlig stigning på 2,6%).
Derefter kom panelmoderator Håvard Grjotheim, bogindustriekspert og tidligere Intergraf-præsident, på for at introducere de to paneldeltagere. Han understregede, at det vi virkelig skulle fokusere på, er at omforme bogmarkedet til fremtiden. For selvom bøger har eksisteret i mange år, fortsætter de med at tilføje dimensioner til ens liv som læring, empati og psykologisk udvikling.
”Gør det nemt for udgiveren at udgive bøger”
Første paneldeltager, som repræsenterede bogtrykkeren, var Rupert Smith, administrerende direktør for Halstan Printing i England. I sin præsentation blev Rupert interviewet af Charles Jarrold, administrerende direktør for BPIF (Den engelske brancheorganisation). Han bemærkede, at pandemien ikke kun har fremskyndet eksterne tendenser, men også interne forretningsbeslutninger og investeringer for mange virksomheder.
Rupert forklarede, at den fremtidige udvikling vil finde sted inden for områder som automatisering og integration af workflow. Dermed falder det ind under den bredere tendens, der handler om at forbedre digitale og teknologiske muligheder.
Han sagde, at udgiverne i stigende grad investerer i kunstig intelligens og at de som en konsekvens deraf nu ansætter flere programmører og workflow-specialister end de ansætter trykkere.
Halstan Printing har investeret omkring 2 mio. engelske pund (omkring 17 mio DKK) i teknologi i 2020. Den vigtigste del var investeringen i at gøre det nemmere for kunderne (udgiverne), at bestille bøger. Rupert Schmidt fortæller også, at de ser udsigterne for 2021 som gode, fordi markedet har været stærkt under pandemien – især for almindelige bøger.
”Dyb” læsning er vigtigt – og forbeholdt papirbogen
Peter Kraus vom Cleff, administrerende direktør for Rowohlt Verlag GmbH og præsident for Federation of European Publishers, gav udgiverperspektivet. Han understregede vigtigheden af bøger for fremtiden og præciserede, at vi er nødt til at overbevise folk om at læse dybt igen – dyb læsning er som en sport. Den skal praktiseres, og fremtidige generationer skal udvikle denne færdighed for bedre empati og uddannelsesresultater.
Betydningen af tryk for at udvikle dybe læsefærdigheder er godt dokumenteret af Intergraf. Læsning af trykte materialer (i modsætning til læsning i digitale miljøer) er videnskabeligt bevist at være bedre til dybere forståelse, koncentration og fastholdelse. Sådanne fund gør det klart, at bøger vil spille en vigtig rolle i det europæiske samfund i overskuelig fremtid, men det er vigtigt at sætte dagsordenen for at det sker.
Peter Kraus vom Cleff talte også om muligheden for at introducere abonnementsordninger (bogklubber) i bogverdenen. En disciplin som åbenbart ikke er så udbredt i Tyskland, som i Danmark.