Degn Grafisk har i flot stil rundet de første 25 år

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 24 January 2021
OPDATERET: 24 January

I september sidste år fyldte Henrik Degn, indehaver af Degn Grafisk, 50 år. Ingen stor festivitas, for det kunne jo passende fejres sammen med virksomhedens kommende 25 år jubilæum her i januar måned. Men Corona-virus sætter stadig sit tydelige præg på verden, og Danmark er endnu engang i en nedlukket tilstand. Så ingen fest og mange besøgende i virksomheden.

Det hele startede i et børneværelse i et parcelhus i Ravnkilde 22. januar 1996.

– De første 4 år drev jeg virksomheden derfra som en fritidsbeskæftigelse – der bare voksede og voksede år for år. I år 2000 flyttede virksomheden til nuværende adresse. I 2003 ansatte jeg Peter som den første medarbejder – og han er her endnu, fortæller Henrik Degn med et stort smil.

Løbende udvikling af både personale, udstyr og bygninger

Gennem årene skete løbende udvidelse med medarbejdere, udstyr og bygninger. I dag er der 11 medarbejdere i virksomheden, der har en veludstyret digital produktion. Firmaet hed fra start Degn Grafik. Men I 2008 tilføjede de et ”s” og hed Degn Grafisk. I 2016 blev Degn Grafisk, der havde været drevet som en enkeltmandsvirksomhed omdannet til et aktieselskab. I 2009 havde de indlemmet Årestrup Bogtrykkeri i virksomheden.

– Jeg var den første i Himmerland, som havde en rigtig digital farvekopimaskine/printer i 1996. Gennem årene er der sket meget udvikling, og Degn Grafisk råder i dag over det mest moderne digitale trykudstyr og efterbehandling, som er på markedet i vores virksomhedsstørrelse, fortæller Henrik Degn, og han fortsætter:

– Virksomhedens succes hang i starten sammen med, at der blev etableret en hjemmeside, hvor kunder kunne bestille tryksager i 1997. Hjemmesider har været en vigtig del af butikken, og i starten af nullerne begyndte jeg at sælge dem til kunder også. I 2006 blev der givet mere gas på det område, og vi blev certificeret partner med CMS-systemet DynamicWeb, som vi har arbejdet med siden. I dag hjælper vi flere hundrede kunder med design og løbende support af CMS-hjemmesider og webshops.

Trofaste kunder

Udviklingen er generelt gået stille og roligt for Degn Grafisk. Gennem alle 25 år har de haft nogle gode og stabile kunder. Det har de også oplevet her under Corona-krisen. Og de har i skrivende stund alle 11 medarbejdere på arbejde.

– Jeg vil gerne sige tak til alle de kunder, som har købt web, design og tryk i virksomheden gennem årene. Mange nuværende kunder har været faste kunder helt tilbage fra halvfemserne. Tak for tilliden, lyder det fra Henrik Degn, som også siger tak til alle medarbejdere – både de, som er i virksomheden i dag, og de som på et tidspunkt har arbejdet eller uddannet sig i virksomheden.

Hos Degn Grafisk fordeler opgaverne sig med omkring 20 procent på web og 20 procent på grafiske opgaver. De sidste 40 procent kommer fra print-produkter.

Tiden står ikke stille, det gør Degn Grafisk heller ikke

Udviklingen gennem de 25 år har båret præg af at vi er gået online. Ikke bare her under Corona. Kunderne er også gået online og har taget mulighederne til sig. Den udvikling har de, som nævnt ovenfor, taget til sig, og hjælper selv deres kunder til online-løsninger.

– Der er mange fordele ved en mere online verden, men det er også blevet lidt mere kedeligt. Vi vil gerne kunne give vores kunder meget mere personlig service. Det stræber vi efter, samtidig med at vi bruger de muligheder, tiden byder på. Herunder for eksempel online handel, lyder det fra Henrik Degn, som nu gennem, 25 år har ledet en virksomhed, der har vist, at de lige fra start har formået at udvikle sig i takt med tiden, samfundet og de behov, der er i markedet.

Slutkommentaren fra Henrik Degn lyder: – Jeg håber, at vi senere på året kan holde lidt af den festivitas, vi havde glædet os til at holde i dag (den 22. januar 2021).

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01