Herning Folkeblad køber OTM

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 11 January 2021
OPDATERET: 11 January

OTM har en historie, der går helt tilbage til 1974, hvor tre lokalavisindehavere gik sammen om at starte et fælles trykkeri i Ikast. Kundekredsen voksede til flere end de tre ejeres produkter, og ejerkredsen blev udvidet med Aars Avis og Brande Bladet.

I 2005 nedlagde Herning Avistrykkeri sit eget trykkeri og flyttede trykmaskinerne til OTM, som fik opført nye produktionslokaler. I 2012 købte OTM Trykcentralen i Viby.

Den 6. januar i år kunne man så i Herning Folkeblad læse, at Mediehuset Herning Folkeblad nu er hovedaktionær i OTM med 95 procent af aktierne. De sidste 5 procent ejes af Aars Avis.

Tror på den trykte avis

I Herning Folkeblad fortæller folkebladets direktør om sin tro på, at det trykte medie endnu har mange år foran sig.

– Vi tror på, at der er mange år endnu med trykte aviser. Dommedagsprofeter har jo siden år 2000 talt om, at avisen var død. Det er den på ingen måde. Bare i vores koncern har vi 100.000 læsere om ugen til vores tre dagblade. Det fortæller, at der er rigtig mange læsere, der lægger vægt på at få nyheder på papir – og ofte i supplement til de digitale nyheder, lyder udtalelsen i avisen fra Alex Nielsen.

Der er 19 faste medarbejdere på OTM, hvis fulde navn nu er OTM Avistryk Herning-Ikast A/S, plus en del faste løsarbejdere. Med købet af aktiemajoriteten sikrer Mediehuset Herning bevarelsen af et selvstændigt og lokalt trykkeri.

– Der er kun seks trykkerier tilbage vest for Storebælt. De fem er bundet op på Jyllands-Posten og Jysk Fynske Medier, som er de to store mediekoncerner i Vestdanmark. Og så har vi det sjette trykkeri, som er uafhængigt af de store koncerner, fortæller Alex Nielsen i artiklen i Herning Folkeblad.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01