Herning Folkeblad køber OTM

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 11 January 2021
OPDATERET: 11 January

OTM har en historie, der går helt tilbage til 1974, hvor tre lokalavisindehavere gik sammen om at starte et fælles trykkeri i Ikast. Kundekredsen voksede til flere end de tre ejeres produkter, og ejerkredsen blev udvidet med Aars Avis og Brande Bladet.

I 2005 nedlagde Herning Avistrykkeri sit eget trykkeri og flyttede trykmaskinerne til OTM, som fik opført nye produktionslokaler. I 2012 købte OTM Trykcentralen i Viby.

Den 6. januar i år kunne man så i Herning Folkeblad læse, at Mediehuset Herning Folkeblad nu er hovedaktionær i OTM med 95 procent af aktierne. De sidste 5 procent ejes af Aars Avis.

Tror på den trykte avis

I Herning Folkeblad fortæller folkebladets direktør om sin tro på, at det trykte medie endnu har mange år foran sig.

– Vi tror på, at der er mange år endnu med trykte aviser. Dommedagsprofeter har jo siden år 2000 talt om, at avisen var død. Det er den på ingen måde. Bare i vores koncern har vi 100.000 læsere om ugen til vores tre dagblade. Det fortæller, at der er rigtig mange læsere, der lægger vægt på at få nyheder på papir – og ofte i supplement til de digitale nyheder, lyder udtalelsen i avisen fra Alex Nielsen.

Der er 19 faste medarbejdere på OTM, hvis fulde navn nu er OTM Avistryk Herning-Ikast A/S, plus en del faste løsarbejdere. Med købet af aktiemajoriteten sikrer Mediehuset Herning bevarelsen af et selvstændigt og lokalt trykkeri.

– Der er kun seks trykkerier tilbage vest for Storebælt. De fem er bundet op på Jyllands-Posten og Jysk Fynske Medier, som er de to store mediekoncerner i Vestdanmark. Og så har vi det sjette trykkeri, som er uafhængigt af de store koncerner, fortæller Alex Nielsen i artiklen i Herning Folkeblad.

De seneste nyheder

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

En spændende julekalender med bilplejeprodukter deltager i årets Packnorth Award.
ds-smith
Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Fujifilm har ansat Michael Gram Riemann, som ansvarlig for partnersamarbejdet i Norden og visse østeuropæiske lande.
Revoria
Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly