Herning Folkeblad køber OTM

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 11 January 2021
OPDATERET: 11 January

OTM har en historie, der går helt tilbage til 1974, hvor tre lokalavisindehavere gik sammen om at starte et fælles trykkeri i Ikast. Kundekredsen voksede til flere end de tre ejeres produkter, og ejerkredsen blev udvidet med Aars Avis og Brande Bladet.

I 2005 nedlagde Herning Avistrykkeri sit eget trykkeri og flyttede trykmaskinerne til OTM, som fik opført nye produktionslokaler. I 2012 købte OTM Trykcentralen i Viby.

Den 6. januar i år kunne man så i Herning Folkeblad læse, at Mediehuset Herning Folkeblad nu er hovedaktionær i OTM med 95 procent af aktierne. De sidste 5 procent ejes af Aars Avis.

Tror på den trykte avis

I Herning Folkeblad fortæller folkebladets direktør om sin tro på, at det trykte medie endnu har mange år foran sig.

– Vi tror på, at der er mange år endnu med trykte aviser. Dommedagsprofeter har jo siden år 2000 talt om, at avisen var død. Det er den på ingen måde. Bare i vores koncern har vi 100.000 læsere om ugen til vores tre dagblade. Det fortæller, at der er rigtig mange læsere, der lægger vægt på at få nyheder på papir – og ofte i supplement til de digitale nyheder, lyder udtalelsen i avisen fra Alex Nielsen.

Der er 19 faste medarbejdere på OTM, hvis fulde navn nu er OTM Avistryk Herning-Ikast A/S, plus en del faste løsarbejdere. Med købet af aktiemajoriteten sikrer Mediehuset Herning bevarelsen af et selvstændigt og lokalt trykkeri.

– Der er kun seks trykkerier tilbage vest for Storebælt. De fem er bundet op på Jyllands-Posten og Jysk Fynske Medier, som er de to store mediekoncerner i Vestdanmark. Og så har vi det sjette trykkeri, som er uafhængigt af de store koncerner, fortæller Alex Nielsen i artiklen i Herning Folkeblad.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01