Mens optimismen tilsyneladende stadig er intakt hos arrangørerne af fysiske messer, som Fespa og Drupa, ser vi stadigt flere eksempler på, at der tages digitale skridt til alternative online messer.
Sign og Print
Sign og Print-messen, som skulle have været afholdt i januar, bliver til en digital messe under navnet Sign & Print Connect. Sign & Print Connect er et digitalt mødested som er åbent fra den 9. til den 11. februar 2021. Udstillere præsenterer sig selv og deres produkter digitalt. Besøgende klikker på en udstiller, som står klar til at præsenterer deres nyheder via Skype, Facetime eller Whatsapp. Det vil også være muligt at følge live demoer på bestemte tidspunkter, som vil fremgå af udstillingsprogrammet.
Drupa
Drupa har selv lanceret en digital platform, Drupa preview, hvor udstillere kan uploade dybtgående information om produkter, processer og løsninger i et interaktivt format. Besøgende kan så registrere sig og få adgang til både udstillernes præsentationer, men også til debatter og foredrag som optages og lægges ud på mediet. Drupa skriver også, at det vil være muligt at etablere online-møder mellem udstillere og gæster.
Printing Expo Online
Printing Expo Online tager den skridtet videre og lancerer en messe, som næsten fungerer som en fysisk messe. Udstiller køber standplads og får opført en 3D-model af standen. I denne, som man virtuelt kan bevæge sig rundt i, kan man læse om de forskellige produkter og se billeder og videoer ved at klikke på de forskellige elementer på standen.
Folkene bag Printing Expo Online har allerede afholdt en tilsvarende messe – Industry Expo Online – hvor man kan få en fornemmelse af, hvad det går ud på
Müller Martini har, som premium partner, været blandt de første til at tilmelde sig den udstilling, som, så vidt vi kan læse, er en permanent udstilling. Printing Expo Online forventes at åbne 30. november og have åbent døgnet rundt 365 dage om året.