Inprint: Vi kommer med 200 km i timen

PUBLICERET: 21 October 2020
OPDATERET: 21 October

Man fornemmer hurtigt, at der er fart på hos Inprint i Kolding. Der er konstant folk på vej ind eller ud ad dørene og så skal der hele tiden tages stilling til en række forskellige produktionsspørgsmål. Det er medejer og ansvarlig for skilte- og udstillingsdelen, Søren Hundevadt Nielsen, som bevæger sig gennem en krydsild af spørgsmål, da vi går igennem produktionen.

Og det er her, i storformatproduktionen, at deres seneste investering står. Et monster af en UV-flatbedprinter fra Durst. Det er topmodellen P5-350 der kan printe 3,5 meter i bredden og ideelt set kan levere op til 350 m2 i timen. Helt så hurtigt går det dog ikke i praksis. Men fra den blev installeret den 23. september og tre uger frem producerede de 21.000 m2 på 3-holdsskift.

Speed matters

Det betyder noget at kunne producere store mængder i en fart. Søren Nielsen fortæller om en dagligvarekæde, der lynhurtigt skulle have installeret en række corona-tiltag:
– Vi bød ind med en prototype på afskærmning, skilte og streamers da de skulle have en hurtig løsning. De valgte først en udenlandsk leverandør, men på grund af vores mulighed for både at producere og installere inden for få dage, fik vi alligevel entreprisen. Det tog ikke meget mere end 48 timer fra vi startede og til alle butikker var klar. Og på grund af denne vellykkede aktion fik vi efterfølgende også opgaven i Sverige.

Medejer og ansvarlig for skilte- og udstillingsdelen, Søren Hundevadt Nielsen tror, at skal man være med helt fremme, skal udstyret være derefter.

De har især mange detailhandelskæder blandt deres kunder og har udviklet en betydelig flair for at både udvikle, producere og installere butiksinventar. De har et stort værksted, hvor Søren Nielsen og en række fast tilknyttet samarbejdspartnere kan udvikle og raffinere forskellige ideer. Her står for tiden en række juleboder, som skal gøres klar til vinteren, en ny-restaureret Ferguson-traktor som har været udstillet til en butiksåbning og flere skabe som skal ombygges til et supermarked. Nogle af produkterne lejer de bare ud, så kunden er fri for at tænke på, hvad de skal gøre med dem bagefter og, som Søren Nielsen siger, så kan prisen holdes nede, og der er mulighed for at tjene på produktet over en længere periode

Om at sige kunden imod

Hos Inprint tager de også gerne de lidt skæve opgaver og siger principielt ikke nej. De kan altid finde på en løsning, som kunden kan bruge. Ofte tager de sig også den frihed at sige kunden imod, hvis de synes, de har en bedre idé. Og for det meste bliver det godt modtaget.

– Det handler både om den kreative idé, men også om det muliges kunst. Vi kan hugge en inskription i granit, udvikle en vandvæg med bobler eller vi kan bygge juleboder på ingen tid. Vi kan sætte det op og fjerne det igen, hvis det ønskes. Men frem for alt kan vi producere udstillinger og butiksinventar i en rasende fart og sørge for, at det kommer helt derud, hvor det skal bruges.

Fra offset til storformat

Inprint blev startet af Søren Nielsens far Niels Jørgen Nielsen som stadig er direktør og medejer. Det var i begyndelsen et rent offsettrykkeri, og det er stadig en væsentlig del af firmaet. Omkring en tredjedel af omsætningen kommer fra offsettrykkeriet. I 2012 købte de skiltefirmaet B5 Kreativ og i 2016 overtog de reklamebureauet HL Reklame. Det var i den sammenhæng, at de fik den betydelige montør-kapacitet, som de siden har haft stor glæde af, og som nu skal serviceres af deres nye Durst P5-350 flatbedprinter. Det var også i 2012 at de købte deres første Durst-printer som de har produceret mere end 180.000 m2 på. Søren Nielsen siger:

– Vi har mange montører og en stor printkapacitet. Udover vores nye investering (Durst P5-350 printeren) har vi fire identiske Epson-rulleprintere. Så når krisen for alvor er ovre, kommer vi med 200 i timen! Vi er klar til at tage de opgaver som kræver høj kvalitet samt hurtig produktion og montering.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet

Canon slår det store brød op på Hunkeler Innovation Days

Under temaet 'The Power to Move' vil Canon at vise, hvordan digitalprint kan flytte mennesker og virksomheder fremad.
canon_prostream_3000_01

Ny trykfarve lover bedre egenskaber og lavere miljøpåvirkning

Hubergroup, en global leverandør af bl.a. trykfarver lancerer en ny trykfarveserie – Dynamica Ink.
Screenshot

Ændring i ejerskabet hos William Skilte

Alt fortsætter som før, lover Mette Broch som nu har overtaget det fulde ansvar for virksomheden.
william_skilte_mette