Konica Minolta løser problemerne på afstand

PUBLICERET: 25 August 2020
OPDATERET: 25 August

Vi har efterhånden vænnet os til at holde afstand til hinanden, men nu tager Konica Minolta skridtet videre. Nyheden hedder Remote Service. Ydelsen gør det muligt at løse virksomhedernes udfordringer, før de faktisk opstår og uden et fysisk besøg.

Kan du forestille dig et scenarie, hvor du får besøg af en tekniker, som du ikke har bestilt? Han fortæller oveni købet, at han er kommet for at reparere en maskine, der endnu ikke er gået i stykker! Nej, vel? Ikke desto mindre kan det meget vel være sådan den nærmeste fremtid ser ud inden for support og teknisk service – i hvert fald hvis man spørger den danske servicedirektør i  Konica Minolta, Henning W. Knudsen. Han siger:

Henning W. Knudsen, servicedirektør i Konica Minolta Danmark.

– Det kan måske lyde lidt mærkeligt at reparere en maskine, der endnu ikke er i stykker, men i virkeligheden handler det om at sikre, at maskiner og systemer aldrig er nede – eller i hvert fald er nede i så kort tid som muligt.
Service i dag er i høj grad baseret på “break’n’fix” . Kundens maskine er gået i stykker, så de ringer, og vi kommer og prøver at løse problemet. Men vi vil meget hellere gå fra, hvad jeg kalder reaktiv service, til at give proaktiv service. På grund af den teknologiske udvikling og bedre data bliver vi meget skarpere til at regne ud, hvornår en maskine trænger til reparation. På den måde kan vi løse problemerne, før de opstår.

Det handler om at komme problemerne i forkøbet

Konceptet, der er en del af Konica Minoltas Remote Service, hedder predictive maintenance. Systemet bygger på data fra de forskellige maskiner. De fleste kender allerede funktionen fra arbejdspladsen, hvor printeren selv bestiller toner hjem, når den ved, at lageret er ved at være tomt. På den måde står man aldrig uden toner, og printeren kan køre uden afbrydelser.

Men Remote Service handler om mere end at komme problemerne i forkøbet. Det handler også om, at så mange opgaver som muligt skal kunne klares på afstand. Behovet for løsninger, der indebærer mindre fysisk kontakt, har ifølge Konica Minolta for alvor taget fart i forbindelse med Corona-krisen, hvor adgangen for teknikerne ofte har været begrænset, og det har fået kunderne til at indse, at den gode service sagtens kan leveres på afstand. Henning W. Knudsen fortæller:

– Der ligger et stort effektiviseringspotentiale i at kunne klare problemerne på afstand, fordi der hverken er køre- eller opstartstid. Det betyder også, at kunden kan få hjælp lige med det samme, fortæller Henning W. Knudsen:
– Særligt under lock-down’en har vi oplevet udfordringer med adgang til de forskellige virksomheder, så her er det virkelig gået op for vores kunder, at det er en fordel, at vi kan klare problemerne på afstand.

Hver anden opgave skal løses remote

I løbet af de sidste fem år har Konica Minolta arbejdet sig op på at kunne klare 30% af deres serviceopgaver “hjemmefra”. Men i de næste par år gør teknologiske fremskridt det muligt for virksomheden at klare hver anden opgave i huset. En opgave kan løses remote på forskellige måder. De fleste problemer løses ved hjælp af telefonisk support, eller ved at IT-virksomhedens teknikere logger på kundens netværk og udreder problemerne derigennem. Og den service er vigtig, for i dag skal “maskineriet” bare virke, forklarer Henning W. Knudsen:
– Alle virksomheder i dag er jo fuldt digitaliserede og computer, printer og IT skal bare virke. Vores arbejde er så afhængigt af det. Derfor handler vores Remote Service om at give så hurtig og så fleksibel en service som muligt,  siger han fortsætter: – Fremover kan vi i endnu højere grad logge på maskinerne. Vi kan lave fejlretning, og vi kan opdatere maskinerne. Det gør vi allerede i dag, men der kommer flere nye værktøjer til.

Danmark er mest digital

Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande. Det skyldes bl.a. en stærk digital offentlig sektor, bred 4G-dækning, samt et erhvervsliv, der virkelig har taget digitaliseringen til sig. Derfor er det en ambitiøs målsætning at kunne løse 50% af de tekniske serviceopgaver på afstand.
– Vi er så digitaliserede i de nordiske lande, og der er ingen tvivl om, at der bliver kigget mod vores del af verden i disse tider, når man skal finde fremtidens løsninger. Det er også på grund af den høje digitalisering, at vi i Danmark og resten af Norden har en målsætning om at kunne løse 50% af serviceopgaverne remote, afslutter Henning W. Knudsen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PE Offset solgt til SPG

PE Offset i Varde bliver pr. 1. marts en del af Scandinavian Print Group (SPG).
peter_nybrog

Custmo bliver distributør for Komori, MBO og H+H i Sverige

Med virkning fra den 15. februar 2025 overtager Custmo ApS distributionen af Komori i Sverige.
Kenneth Custmo

Summa introducerer vinylskærer til DTF-applikationer

Den nye S Class 3-DTF er designet til at forhindre de ridser eller rullemærker, der typisk opstår ved transport af PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lancerer to nye rullebaserede inkjet-produktionsprintere, som vil øge trykkeriers muligheder for vækst i højvolumenproduktion.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren