Forstår du din kunde godt nok?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 26 May 2020
OPDATERET: 26 May

Når du servicerer dine kunder, oplever du sikkert en spændvidde i køn, alder, uddannelsesniveau og ”verdensbillede”. Den ene går meget op i pris, den anden i leveringstid og den tredje i ”det lækre, kreative produkt”. Hvordan håndterer du denne store spændvidde? Og er der risiko for, at du misforstår en kunde og at denne misforståelse påvirker kundens tilfredshed?

Heldigvis er der metoder til at arbejde struktureret med dine målgrupper – og når det gøres rigtigt, kan det både øge kundetilfredsheden og indtjeningen.

Ud over, at man kan inddele efter demografi (køn, alder, uddannelse og andre faktuelle kriterier), er der også modeller til at inddele efter livsstil. De fleste af disse modeller (Minerva, Gallup Kompas, Emotionelle kundetyper) opdeler på to krydsende akser, hvor den ene går fra traditionel til moderne og den anden går fra materialistisk til idealistisk. I sin tid blev det brugt til at kategorisere læsere af Ekstra Bladet, Politiken, Berlingske og andre aviser – og nu om dage vil det eksempelvis kunne bruges til at identificere de mest sandsynlige købere af en elbil eller økologisk mad.

Siden fremkomsten af sociale medier og de mange Google-kanaler, er indsamlingen af data øget og kategoriseringen af denne blevet meget nuanceret – og inden for markedsføring på sociale medier taler man derfor om mikrosegmentering, hvor der er muligt at identificere og servicere mange forskellige målgrupper ud fra de ønsker, om hver enkelt lille gruppe har. Dette kan bruges til udvikling af produkter og ses eksempelvis dygtigt gjort hos LEGO, der har legetøj til mange alders- og indkomstgrupper og fordelt på begge køn.

Har du også forskellige produkter til forskellige kunder?

Indlægget er skrevet af Kåre Bjørn Jensen fra kursusvirksomheden  Intellia

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0

Pr. 1. januar 2023 har et nyt selskab set dagens lys. Det er Macrodot 2.0 ApS som er et fællesejerskab mellem ejeren af det tidligere Macrodot A/S, Sean Jälpelt Holm, og Nordsign.
macrodot_01

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award