Vil Corona-krisen fører til nye krav til in-store materiale?

PUBLICERET: 27 April 2020
OPDATERET: 27 April

Selvom det ikke er det egentlige budskab i et interview med Føtex’ marketingdirektør, så er det alligevel en interessant tanke, at krisen vil påvirke, hvordan nye hygiejnekrav vil påvirke fødevarebutikkernes indretning fremover – og dermed in-store markedet.

I et interview i Dansk Markedsføring fortæller Føtex’ marketingsdirektør, Karin Sommer, om, hvordan Corona-krisen har påvirket deres markedsføringsaktiviteter. De har droppet en række store kampagner. Det er der formentlig mange i vores branche, som er smertelig bevidste om. Det gælder kampagner, der var bundet op på forskellige, nu aflyste, begivenheder, og det var den store 60-års fødselsdag.

Omvendt fortæller Karin Sommer også, at tilbudsaviserne ikke har været berørt, da de er planlagt lang tid i forvejen. De har også lokalt været nødt til at skrue op for annoncering i de byer, hvor butikkerne ligger i storcentre. Her har det nemlig været uklart for mange forbrugere, om butikken har holdt åbent eller ej.

Mange Corona-tiltag er kommet for at blive

Men den egentlige grund til, at jeg referer fra denne artikel er, at Karin Sommer fortæller, at deres egen marketingafdeling selv har produceret hovedparten af det in-store materiale, som Corona-krisen har nødvendiggjort. Det gælder advarsels- og informationsskilte, afstandstape og diverse former for afskærmning. Hun tilføjer, at hun tror, at mange af disse tiltag vil blive faste bestanddele i butiksinventaret, også når Corona-krisen er overstået.

Hun nævner smagsprøver som eksempel på et område, der formentlig skal gentænkes. Man kommer uvilkårligt også til at tænke på tag-selv-slik og andre varianter, hvor fødevarerne ligger ubeskyttede fremme. Men hovedpointen er, at vi alle sammen formentlig vil have lidt større fokus på hygiejne, og måske vil prioritere dette højere i vores fremtidige valg af indkøbssted. Det kan give nogle muligheder for leverandører af in-store løsninger til allerede nu at tænke i, hvordan man kan imødekomme disse øgede hygiejnekrav på en effektiv måde, som samtidig kommunikeres tydeligt.

Du kan læse hele interviewet i Dansk Markedsføring her.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01