Selvom det ikke er det egentlige budskab i et interview med Føtex’ marketingdirektør, så er det alligevel en interessant tanke, at krisen vil påvirke, hvordan nye hygiejnekrav vil påvirke fødevarebutikkernes indretning fremover – og dermed in-store markedet.
I et interview i Dansk Markedsføring fortæller Føtex’ marketingsdirektør, Karin Sommer, om, hvordan Corona-krisen har påvirket deres markedsføringsaktiviteter. De har droppet en række store kampagner. Det er der formentlig mange i vores branche, som er smertelig bevidste om. Det gælder kampagner, der var bundet op på forskellige, nu aflyste, begivenheder, og det var den store 60-års fødselsdag.
Omvendt fortæller Karin Sommer også, at tilbudsaviserne ikke har været berørt, da de er planlagt lang tid i forvejen. De har også lokalt været nødt til at skrue op for annoncering i de byer, hvor butikkerne ligger i storcentre. Her har det nemlig været uklart for mange forbrugere, om butikken har holdt åbent eller ej.
Mange Corona-tiltag er kommet for at blive
Men den egentlige grund til, at jeg referer fra denne artikel er, at Karin Sommer fortæller, at deres egen marketingafdeling selv har produceret hovedparten af det in-store materiale, som Corona-krisen har nødvendiggjort. Det gælder advarsels- og informationsskilte, afstandstape og diverse former for afskærmning. Hun tilføjer, at hun tror, at mange af disse tiltag vil blive faste bestanddele i butiksinventaret, også når Corona-krisen er overstået.
Hun nævner smagsprøver som eksempel på et område, der formentlig skal gentænkes. Man kommer uvilkårligt også til at tænke på tag-selv-slik og andre varianter, hvor fødevarerne ligger ubeskyttede fremme. Men hovedpointen er, at vi alle sammen formentlig vil have lidt større fokus på hygiejne, og måske vil prioritere dette højere i vores fremtidige valg af indkøbssted. Det kan give nogle muligheder for leverandører af in-store løsninger til allerede nu at tænke i, hvordan man kan imødekomme disse øgede hygiejnekrav på en effektiv måde, som samtidig kommunikeres tydeligt.