”Vi bliver mere online-orienteret, men ønsker samtidig offline-oplevelser”

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 20 April 2020
OPDATERET: 20 April

Onlinetrykkeriet Flyeralarm med produktion i Tyskland var en af udstillerne på den store internationale drupamesse, der hvert fjerde år sætter hele den grafiske branche stævne i Düsseldorf. Det er nok den vigtigste faglige messe for branchen, hvor der bliver vist nye teknologiske muligheder. Det er her branchen oplever, hvordan deres produktion kan effektiviseres, eller hvordan de kan tilbyde deres kunder noget mere, noget der hjælper deres forretning. Kort sagt drupa er næsten et ”must”. Men selv et ”must” må indordne sig, når verden lukkes ned, og messen er blev udskudt fra juni i år til foråret 2021.

Jonas Lambæk, Country Manager Nordics, Flyeralarm

Flyeralarms nordiske direktør Jonas Lambæk har dog på trods af, at han har sin erhvervskarriere inden for trykkerier, endnu ikke besøgt en drupa-messe, så det ville have været hans debut i år. Nu bliver den udskud et års tid. Vi har talt med Jonas Lambæk om hans forventninger til messen. Det kan du læse mere om nedenfor.

– Jeg havde planlagt min længeventede debut på drupa i Düsseldorf, så jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at messen blev udskudt, men jeg skal nok nå at opleve den. Men jeg nåede lige at deltage på nogle messer her i Norden, dog af noget mindre format, inden verden lukkede helt ned.

Hvilke tendenser havde du glædet dig mest til at undersøge på den udskudte messe?

Fra Flyeralarms produktion i Tyskland

– Eftersom det ville være første gang for mit vedkommende med drupa, så er forventningens glæde som ofte den største. Men jeg havde set frem til at se og opleve en så stor messe, som kun afholdes hvert fjerde år, hvilket jo også er med til at gøre den unik. Jeg havde særligt glædet mig til at se Flyeralarms stand i hal 4, som HQ har arbejdet på, og samtidig benytte lejligheden til at møde og snakke med mine tyske kollegaer. Derudover er det naturligvis interessant at følge, hvad der sker i vores del af branchen samt at se nye teknologier og maskiner.

Hvilke nye produkter tror du generelt bliver de mest efterspurgte det kommende år – inden for jeres segment?

– Det er svært at spå om – særligt på baggrund af den nuværende situation. Jeg tror, at en del vil ændre sig, når vi kommer på den anden side af corona, og det gælder både sammensætningen og antal aktører i industrien samt efterspørgslen på det, som vi tilbyder. Dog tror jeg, at to tendenser vil gøre sig gældende efter dette kollaps i verdensøkonomien. Først og fremmest er danskerne blevet endnu mere fortrolige med nethandel og virtuelle møder, fordi omstændighederne har påtvunget os ændring af vores vaner. Det er naturligvis ikke skidt for os.

– Derudover oplever jeg et behov for mere ”back to basic”-tankegang, hvilket er lidt modstridende i forhold til første udsagn. Men jo mere digitale vi bliver og opfører os, des større behov tror jeg også, at der bliver for at gøre noget helt offline. Så produkter som relaterer sig til særligt oplevelsesøkonomien vil nok komme til at boome igen – når vi kommer på den anden side.

Hvilke specielle produkter glæder du dig mest til at præsentere for jeres kunder?

– Vi tilbyder flere og flere produkter inden for reklameartikler og give-aways og udvider også udvalget på de traditionelle tryksager og printprodukter med nye varianter af materialer, forædlinger etc. Jeg ved ikke, om der er noget særligt her – men produkter med miljø- og bæredygtighed in mente er altid interessante for vores kunder at høre nærmere omkring.

Hvilken forskel vil de gøre for jeres kunder?

– Vi udvider konstant produktpaletten, så vores kunder kan inspireres og plukke i det brede udvalg, som gerne skulle hjælpe dem med at gøre opmærksom på deres eksistens, tilbud, service eller brand. Så bottom line vil vi gerne hjælpe vores kunder med eksponering af dem selv.

Hvem er den primære målgruppe for produkterne?

– Igen – det brede udvalg har stor betydning for vores kunder, så jeg vil nødig udelukkende fokusere på et specifik produkt, det er ikke vores tilgang. Men hvis vi anser FLYERALARM for et samlet produkt, så vil vi have stor relevans for ”reseller-segmentet”, som kunne være et eksisterende trykkerier, reklamebureauer, brokere eller nichévirksomheder såsom skiltebranchen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01