Det er noget tid siden at offsetmaskinen forlod trykkeriet, men de producerer og leverer stadig bøger hos HB Digitaltryk, som de nu hedder. De laver dog også meget andet. Det er det, de gerne vil markere med navneskiftet, som har været effektivt siden nytår.
HB Digitaltryk består i dag af ægteparret Jeanette og Hans Hennings samt en vifte af freelancere, som gør det muligt for dem at håndtere mange forskellige typer af opgaver. Trykkeriet ligger i den samme bygning som Hans’ oldeforældre købte for over 110 år siden, og hvor der har været drevet bogtrykkeri lige siden. Derfor har de en vis veneration for bygningen.
Stadig konkurrencedygtig bogproduktion
Direktør Jeanette Hennings fortæller, at de stadig har en betydelig bogproduktion, men typisk i ret små serier. Dem producerer de for både private udgivere, som måske har fået en god idé, men også for forlag, der er glade for, at de kun behøver at bestille 2-300 ad gangen. Så behøver de ikke at brænde inde med nogle.
Prisen på en kacheret softcover bog på fx 300 sider i fire farver i denne oplagsstørrelse, er overraskende konkurrencedygtig. Det skyldes, at de har alt udstyret internt og kan producere bøgerne i blokke på deres digitalprinter, skære, lime og indbinde i få overskuelige processer. Om nødvendigt kan de trække på en vifte af ungarbejdere.
Den personlige kontakt er helt afgørende for både os og kunderne
De laver mange forskellige opgaver hos HB Digitaltryk, her i blandt undervisnings- og læringsmaterialer, materiale til en række egnsteatre og kommuner, samt flere mindre virksomheder, og så har de udviklet et nyt format til sogneposten, som er blevet meget populær og nu efterspørges fra flere sogne.
Hans Hennings siger:
– Den personlige kontakt til kunderne er helt afgørende for os. Ofte kommer de med en idé, men også en stor usikkerhed og frygt for, at det bliver for dyrt eller måske bare for uoverskueligt. Får vi dem inden for døren og hen til kaffebordet, så kan vi vise dem mulighederne. Her kan de se og mærke de forskellige materialer og få en fornemmelse af, at vi i fællesskab kan gøre deres drøm til virkelighed. Ved nye projekter tilbyder vi altid at lave en prøve uden beregning. Så har de en fornemmelse af hvad de får for pengene og kan gå hjem og tygge på det.
Ny storformat giver kunderne, det de ønsker
Senest har HB Digitaltryk købt en HP storformatprinter. Baggrunden er den, at de har mange kunder som bestiller få plakater ofte. Jeanette Hennings fortæller:
– Både lokale butikker og flere kunstnere efterspørger ofte 1-2 plakater, som skal leveres med ultrakort varsel. Helst vil de komme ind ad døren, se den blive printet og så tage den med sig med det samme. Det kan vi faktisk tilbyde dem nu, hvor vi tidligere skulle bruge tid på kørsel og penge på ekstern produktion.
Byudviklingen er med HB Digitaltryk
Byudviklingen er både lokalt og på det lidt større plan med HB Digitaltryk. Det siger Hans Hennings og henviser til, at der i øjeblikket bygges heftigt omkring trykkeriet på Tingvej i Hornslet. Det betyder, at trykkeriet gradvist er kommet til at ligge mere centralt i forhold i til forretningslivet og samtidig betyder det, at Aarhus er kommet ”tættere på”. Stadigt flere mennesker bosætter sig i byen som mere og mere opfattes som en forstad til Aarhus. Det betyder forhåbentlig, at både opmærksomheden og lysten til at handle grafiske produkter i Hornslet er stigende.
På markedsføringsfronten har HB Digitaltryk stor succes med at lave kampagner på facebook.
– Vi har fået flere nye kunder ad den vej, og tror at det er den mere personlige form, som facebook giver mulighed for, der virker, siger Jeanette Hennings afslutningsvis.