Digitalisering og e-handel vokser, men det gør fysisk markedsføring også

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 5 March 2020
OPDATERET: 5 March

At E-handlen buldrer afsted, er ingen hemmelighed. Det er derfor også naturligt, at virksomhederne flytter deres marketingsbudgetter til digitale kanaler. Stik imod forventningen er der dog stadig vækst i brancherne inden for fysisk markedsføring. Hvorfor? Det har Thomas Torp, Grakoms direktør, et bud på.

– Alle har løbet i en digital retning de sidste 10 år, men en moderne virksomhed ved, at man skal være i stand til at møde kunden overbevisende alle steder. Vi ser derfor også en række spændende vækstområder inden for kommunikation og markedsføring i det fysiske rum, siger Thomas Torp.

Emballager skal være formidlende

Specialiserede tryksager og skilte til outdoor-reklamer er to af de markeder, hvor Grakom kan konstatere vækst. Kommunikation via emballage er et andet område, der tidligere ikke har været så meget fokus på, men som i dag er en disciplin, som især fødevareproducenterne er meget opmærksomme på.

– I dag er det ikke nok med et skilt i supermarkedet, der fortæller om produktet. Emballagen skal også fortælle den rigtige historie, og det marked er der rigtig meget fokus på netop nu, forklarer Thomas Torp.

Såkaldt point og sales er ligeledes et eksempel på et vækstmarked inden for kommunikation i det fysiske rum. Det handler om de salgsopstillinger, man som forbruger møder i butikken, der skal give bestemte produkter eksponering.

Det fysiske styrker det digitale

Stefan Groth, der har webshoppen, shopsign.dk, har arbejdet i branchen i 25 år. Hans ”shop” sælger skilte og andet udstyr til brug på messer, i butikker og på kontorer. Det kommer ikke bag på Stefan Groth, at branchen inden for fysisk markedsføring er i vækst. Ifølge ham er væksten et udtryk for, at konkurrencen for mange virksomheder er så hård, at man må optimere sin kommunikation alle steder, man møder kunden, uanset om det er de digitale kanaler eller i det fysiske møde.

Stefan Groth mener, at det er uhensigtsmæssigt at betragte digital og fysisk kommunikation som modsætninger. Det handler ikke om ”enten eller”, det ene udelukker ikke det andet. Det vigtigste vil ifølge ham altid være, at man analyserer budskaber og målgruppe og derefter vælger de kommunikationsløsninger, som passer til situationen.

 

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

De seneste nyheder

PE Offset solgt til SPG

PE Offset i Varde bliver pr. 1. marts en del af Scandinavian Print Group (SPG).
peter_nybrog

Custmo bliver distributør for Komori, MBO og H+H i Sverige

Med virkning fra den 15. februar 2025 overtager Custmo ApS distributionen af Komori i Sverige.
Kenneth Custmo

Summa introducerer vinylskærer til DTF-applikationer

Den nye S Class 3-DTF er designet til at forhindre de ridser eller rullemærker, der typisk opstår ved transport af PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lancerer to nye rullebaserede inkjet-produktionsprintere, som vil øge trykkeriers muligheder for vækst i højvolumenproduktion.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren