At E-handlen buldrer afsted, er ingen hemmelighed. Det er derfor også naturligt, at virksomhederne flytter deres marketingsbudgetter til digitale kanaler. Stik imod forventningen er der dog stadig vækst i brancherne inden for fysisk markedsføring. Hvorfor? Det har Thomas Torp, Grakoms direktør, et bud på.
– Alle har løbet i en digital retning de sidste 10 år, men en moderne virksomhed ved, at man skal være i stand til at møde kunden overbevisende alle steder. Vi ser derfor også en række spændende vækstområder inden for kommunikation og markedsføring i det fysiske rum, siger Thomas Torp.
Emballager skal være formidlende
Specialiserede tryksager og skilte til outdoor-reklamer er to af de markeder, hvor Grakom kan konstatere vækst. Kommunikation via emballage er et andet område, der tidligere ikke har været så meget fokus på, men som i dag er en disciplin, som især fødevareproducenterne er meget opmærksomme på.
– I dag er det ikke nok med et skilt i supermarkedet, der fortæller om produktet. Emballagen skal også fortælle den rigtige historie, og det marked er der rigtig meget fokus på netop nu, forklarer Thomas Torp.
Såkaldt point og sales er ligeledes et eksempel på et vækstmarked inden for kommunikation i det fysiske rum. Det handler om de salgsopstillinger, man som forbruger møder i butikken, der skal give bestemte produkter eksponering.
Det fysiske styrker det digitale
Stefan Groth, der har webshoppen, shopsign.dk, har arbejdet i branchen i 25 år. Hans ”shop” sælger skilte og andet udstyr til brug på messer, i butikker og på kontorer. Det kommer ikke bag på Stefan Groth, at branchen inden for fysisk markedsføring er i vækst. Ifølge ham er væksten et udtryk for, at konkurrencen for mange virksomheder er så hård, at man må optimere sin kommunikation alle steder, man møder kunden, uanset om det er de digitale kanaler eller i det fysiske møde.
Stefan Groth mener, at det er uhensigtsmæssigt at betragte digital og fysisk kommunikation som modsætninger. Det handler ikke om ”enten eller”, det ene udelukker ikke det andet. Det vigtigste vil ifølge ham altid være, at man analyserer budskaber og målgruppe og derefter vælger de kommunikationsløsninger, som passer til situationen.