Giver Google Analytics tilstrækkelig indsigt?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 24 February 2020
OPDATERET: 24 February

I mange år har det været standard-procedure, at et nyt website straks bliver koblet på Google Analytics, så vi kan se og analysere data om besøgstal, brugernes adfærd og karakteristika samt meget mere. Tjenesten er gratis og gennem sine 15 års levetid, har den opnået en imponerende markedsandel på mere end 80% i markedet for måling af website-trafik.

15 år er en evighed på internettet og de fleste eksperter er enige om, at der i dag kræves mere end blot Analytics, hvis man vil have den dybe indsigt, som giver et solidt fundament for løbende tests og optimering.

Google byder selv ind med en række værktøjer til formålet og det samme gør andre aktører. Det gratis Google Search Console (tidligere Webmaster Tools) giver en søgemaskine-teknisk vinkel, som supplerer Analytics godt mens det gratis Google My Business øger sidens synlighed og afværger erfaringsmæssigt en del af de besøg på websitet, der er så kortvarige, at de giver dig strafpoints og sender dig ned i rækken af søgeresultater. Mange vælger desuden at bruge penge på Google Ads for at få synlighed og dyb indsigt i søgeord.

Hvis man går udenfor Google-værktøjskassen og er villig til at betale, er værktøjer som SEMrush, Oribi og HubSpot værd at overveje – og til det store behov (og den store pengepung), byder Adobe og Salesforce ind med hver deres Marketing Cloud. Endelig kan heatmap-værktøjer som Mouseflow og Hotjar give et visuelt supplement til de data- og diagram-baserede visninger, som hovedparten af de øvrige værktøjer tilbyder.

Hos Intellia kender de alle de nævnte værktøjer samt mange flere – og de deler med glæde deres viden med dig.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01