Palle Rosendahl: Glad og lidt vemodig

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 29 January 2020
OPDATERET: 29 January

Efter 35 år i den grafiske virksomhed Rosendahls, der blev startet tilbage i 1902 af Kristian Rosendahl, har Palle Rosendahl, der er fjerde generation i virksomheden, valgt at sælge det stolte familiefirma, der havde udviklet sig fra et traditionelt bogtrykkeri til i dag at være en koncern, der rummer både tryk, grafisk produktion og elektronisk kommunikation. Undervejs har der været en del opkøb af andre grafiske virksomheder, som er blevet godt integreret i koncernen Rosendahls.
Virksomheden har været en markant del af Esbjerg, og med den smukke og markante bygning ved indkørslen til Esbjerg har den næsten også været et vartegn for byen.

Nu er Rosendahls solgt.

Palle Rosendahl, tidligere adm.direktør for Rosendahls A/S.

– Værdi- og produktmæssigt matcher Stibo Complete og Rosendahls hinanden. Vi komplementerer hinanden. Vi står fx stærkere på områder som pharmavirksomheder og offentlige virksomheder. Det kan Stibo Complete få gavn af, hvor de så har nogle andre områder, hvor vi ikke stod lige så stærkt, fortæller Palle Rosendahl.
Om årsagen til salget forklarer Palle Rosendahl, at det blandt andet skyldes den konstant faldende tendens, der har været på kerneproduktet: tryksagen.
– Derfor har vi også løbende forsøgt at finde vækstnicher, som fx pharma-området, der kræver en del mere end blot at køre farve på et stykke papir. Og her har vi fået udviklet nogle stærke kompetencer, forklarer Palle Rosendahl.
En anden årsag til salget er også, at et generationsskifte begyndte at trænge sig lidt på, om ikke nu, så om nogle år.
– Derfor var jeg glad for henvendelsen fra Stibo Complete. Jeg har kendt Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete, i mange år, og vi har haft et langvarigt samarbejde, og med det kendskab ser jeg en lys fremtid for virksomheden.
Palle Rosendahl lægger heller ikke skjul på, at han også er glad for at det blev en dansk virksomhed, der står bag købet.
– Mange af vores kunder inden for både det offentlige og pharma-segmentet har brug for en række kompetencer på alt det, der ligger uden for selve trykket. Og det er ikke alle trykkerier, der har den viden i huset. Det er fx rundt om sikkerhed og databeskyttelse, og alle disse kompetencer har de også hos Stibo Complete, så vi kan trygt give vores kunder videre. Personalet følger jo også med, så kunderne kommer ikke til at mærke den store forskel, fortæller Palle Rosendahl.
Produktionen i Esbjerg flytter over de næste 24 måneder til Horsens, men der beholdes nok et salgskontor i Esbjerg. Selve den kendte Rosendahls-bygning bliver dog sat til salg.

Et lidt vemodigt farvel

Palle Rosendahl er glad for salget af den stolte familievirksomhed. – Men det er også lidt vemodigt at sige farvel efter 35 år, og jeg har haft sidste arbejdsdag. Hvad fremtiden bringer, ved jeg endnu ikke. Det hele er gået ret stærkt, men det bliver ikke inden for den grafiske branche, slutter Palle Rosendahl vores lille samtale.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly