Ny abonnementsmodel: Betal kun for det du trykker

PUBLICERET: 27 January 2020
OPDATERET: 27 January

Med sin nye abonnementsmodel baner Heidelberg vejen for en ny form for kunde-leverandør forhold. Med omkring 60 abonnementskontrakter i tolv lande er forretningsmodellen stadig for ny til endeligt at beskrive og vurdere dens fulde rækkevidde. Men et “Heidelberg-abonnement” skal forstås som et samspil mellem teknologi og individuel rådgivning og er derfor ikke et produkt, som kan købes som en ”hyldevare”.
Med abonnementsmodellen betaler kunderne kun for de tjenester, de bruger. Det betyder grundlæggende, at de betaler for antallet af trykte ark. Den pris, der faktureres, inkluderer brugen af alt udstyr (tryk- og efterbehandlingsmaskiner, hardware og software osv.), omkostninger til forbrugsstoffer, såsom trykplader, trykfarve, lak, afvaskere og gummiduge samt en række tjenester og rådgivning.
Ved første øjekast kan det virke som en dramatisk ændring, men i virkeligheden er det summen af en række ændringer, som Heidelberg gradvist har gennemført siden ”remote service” blev lanceret i 2004. Trykkeriet har allerede købt maskiner, tjenester og forbrugsstoffer fra Heidelberg, men et helhedsbillede af deres processer og ydeevne baseret på digital information og data giver et helt nyt grundlag og fremskynder den digitale transformationsproces.

Intelligent evaluering af data

“Smart Print Shop”, som Heidelberg har udbudt siden 2016, genererer data fra tusindvis af sensorer i Heidelbergs produkter. Disse evalueres og bruges intelligent for at hjælpe kunderne med at opnå højere produktivitet, hurtigere service og større gennemsigtighed.
En anden, ikke mindre vigtige del, er den omhyggelige analyse af driftsforholdene, de foranstaltninger, der skal udledes, og den deraf følgende interaktion mellem teknologi, system og rådgivning. – Her taler vi om forandringsledelse, siger Hans-Jürgen Fink, seniorkonsulent hos Heidelberg. – Det handler om at synkronisere mennesker, system, maskine og proces.

Ofte helt jordnære ting der sænker produktiviteten

Men det handler ikke altid om det store billede. Ofte er det ganske jordnære ting, der forårsager afbrydelser og hindrer udførelsen af de daglige opgaver. Fx er der ofte mangler eller fejlagtige oplysninger i ordreposen, eller materialerne er ikke klar eller passer ikke til specifikationen. Det gør forespørgsler nødvendige og forårsager uproduktive afbrydelser.
– Tab af produktivitet på grund af disse forstyrrelser kan kvantificeres ved hjælp af data. Månedlig rapportering er en del af abonnementsaftalen. Det hjælper kunden og teamet af konsulenter til i fællesskab at analysere årsagerne, foreslå muligheder for handling, og dermed optimere processen, siger Hans-Jürgen Fink.
På grundlag af data- og situationsanalysen forbereder konsulentteamet et såkaldt “makeready script”, hvor medarbejdernes roller er klart defineret, og hvor det beskrives nøjagtigt, hvem der skal gøre hvad i hvilken rækkefølge, hvilke aktiviteter der kan udføres, mens pressen kører, og hvad der kun kan gøres under stilstand.
Det lyder banalt, men Hans-Jürgen Fink er sikker: – Kun gennem en sådan systematisk tilgang kan maskinens stilstand holdes så kort som muligt. Med et script som dette skal tingene køre glat, også mens der skiftes mellem de enkelte arbejdshold.

Indretningen påvirker produktiviteten

Ud over afbrydelser i processen er der imidlertid også en sammenhæng mellem materialestrømmen og den samlede produktivitet. Hvis maskiner og processer arrangeres i henhold til materialestrømmen, medfører korte afstande til den næste arbejdsstation tidsmæssige fordele, hvilket uundgåeligt fører til en stigning i produktiviteten
Maskinernes positioner skal være nøjagtigt orienteret til materialestrømmen og opbevaringsområderne til levering og mellemlagring af papir og materiale skal være korrekt dimensioneret og præcist markeret. Som eksempel fortæller Hans-Jürgen Fink om den østrigske Klampfer-gruppe, hvor trykkerihallen og hele efterbehandlingen er blevet tilpasset i henhold til materialestrømmen.
– I løbet af et år faldt produktionstiden pr. opgave med et gennemsnit på 21 %, trykhastigheden steg med et gennemsnit på 5 % og spildet blev reduceret med ca. 19 %. Det betyder en månedlig papirbesparelse på omkring 60.000 ark. Trykpressens samlede produktivitet steg med et gennemsnit på ca. 13 %. Det giver næsten 250 arbejdstimer mere pr. måned tilgængelig til andre aktiviteter.

Mindre kapitalforpligtelse gennem leverandørstyret lager

Som en del af abonnements-modellen overtager Heidelberg nu også  lagerstyringen af forbrugsstoffer (Vendor Managed Inventory). Derved kontrollerer de hele logistikkæden med forbrugsvarer. Det gøres ved hjælp af en app udviklet af Heidelberg og i skybaseret interaktion med Heidelberg Assistant, hvilket skaber fuld gennemsigtighed over varestrømmen.
Vendor Managed Inventory er en kombination af digitalt lagerstyringssystem, lager og indkøb. Tidligere rapporterede trykkeren til sin leder, hvis der for eksempel manglede trykfarve. I dag rapporterer trykkeren via en app. Med app’en dokumenteres materialetrækket automatisk i systemet (SAP på Heidelberg), og beholdningen justeres automatisk. Når minimumslageret nås, udløses en ordre.
Der er betydeligt færre berøringspunkter, og lagerniveauet er altid gennemsigtigt. Det er umiddelbartt synligt, hvilke materialer eller forbrugsstoffer der er tilgængelige, og om ordren kan effektueres.  Heidelberg tilbyder hurtig, pålidelig levering og sikrer, at der altid er nok forbrugsstoffer i lageret, men aldrig for meget. For kunden betyder det mindre bundet kapital og store tidsbesparelser kombineret med dynamisk lagerstyring.

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0

Pr. 1. januar 2023 har et nyt selskab set dagens lys. Det er Macrodot 2.0 ApS som er et fællesejerskab mellem ejeren af det tidligere Macrodot A/S, Sean Jälpelt Holm, og Nordsign.
macrodot_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01