Kodak sælger deres første inkjetprinter til fleksibel emballage – men viser den først på DRUPA

PUBLICERET: 15 January 2020
OPDATERET: 15 January

UTECO Sapphire EVO W, som printeren hedder, er udviklet i samarbejde med UTECO. Printeren er den første digitale presse udstyret med Kodaks Ultrastream-teknologi – kontinuerlig inkjet. Den forventes først at blive endeligt præsenteret på den kommende DRUPA-messe i Düsseldorf. Men Kodak oplyser, at de allerede har solgt den første enhed uden dog at komme nærmere ind på, hvem der har købt den.
Ifølge UTECO, som markedsfører maskinen, er det den første digitale presse til fleksibel emballage, der er udstyret med denne inkjet-teknologi. Maskinen har en trykbredde på 1,25 meter. Det skulle ifølge Kodak og UTECO give varemærkeejere og emballagekonvertere mulighed for at anvende digitalt tryk på linje med flexotryk.

Vandbaseret blæk

Udskrivningshastigheden siges at svare til analoge flexopresser, og farven er vandbaseret. Sapphire EVO W er tilpasset til mindre og mellemstore serier og kampagner og kan printe variable data. Kodak lover, at maskinen vil give brugeren reduceret spild og derigennem lavere omkostninger. Den vandbaserede farve åbner døren til print af emballager til drikkevarer og fødevarer samt hygiejneartikler.

Samarbejde med UTECO

Den nye digitale presse er beregnet til fleksibel emballage, og er blevet udviklet i samarbejde med UTECO, en producent og leverandør af udstyr specifikt inden for det fleksible emballagesegment.
– UTECO’s anvendelse af vores teknologi i deres nye printer er banebrydende og et godt eksempel på, hvordan Kodak hjælper trykkerier med at sænke deres omkostninger og øge effektiviteten. Vi er stolte af at levere på det løfte, vi gav i februar sidste år, om at have producerende enheder på markedet i 2020, udtaler Randy Vandagriff, præsident for Kodak Enterprise Inkjet Systems Division og vicepræsident for Eastman Kodak Company.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen