Forventningerne til 2020 er delte

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 14 January 2020
OPDATERET: 14 January

Brancheforeningen Grakom har spurgt de grafiske virksomheder, hvordan de forventer, at deres omsætning vil udvikle sig i løbet af indeværende kalenderår. Og hele 44 procent svarer, at de forventer en lidt højere eller meget højere omsætning i år sammenlignet med 2019. 32 procent forventer en uændret omsætning og 24 procent regner med at få en lavere eller meget lavere omsætning. Men der er stor spredning i, hvem der forventer hvad.

Traditionelle tryksager er faldende

Det skyldes ikke mindst, at forventningerne til efterspørgslen på traditionelle tryksager udviser en negativ tendens. Hele 71 procent af virksomhederne forventer lidt faldende eller meget faldende efterspørgsel.
Da det ofte er de store virksomheder, der arbejder mest med de traditionelle tryksagsopgaver, slår denne negative tendens kraftigt igennem. Inden for gruppen af større virksomheder forventer hele 37 procent en lidt eller meget lavere omsætning og kun 16 procent forventer en øget omsætning.

Storformat og skilte forventes at stige

De områder, hvor der forventes stigninger, er inden for storformat og skilte. Men også emballage og labels står til en stigning. For tekstiltryk forventes kun en marginal stigning, hvilket måske kan undre, da Viscom-messen her i januar har haft fokus på tekstiltryk og det samme gælder for Fespa-messen i Madrid her i marts måned.

Hård priskonkurrence er fortsat en udfordring

Pris og konkurrence er fortsat, de udfordringer virksomhederne anser for mest bekymrende. Konkurrencen er hård ude på markedet. Og virksomhederne frygter konkurrenternes pris og dermed mulighed for en for lav indtjening. Langt over 50 procent af virksomhederne frygter disse to udfordringer. Kun 30 procent frygter højere lønomkostninger, og kun 19 procent mangel på arbejdskraft, som ellers ofte nævnes som et problem i markedet.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot