Forudsiger stor opbremsning i personaliseret markedsføring

PUBLICERET: 11 December 2019
OPDATERET: 11 December

Det amerikanske analyse og rådgivningsfirma Gartner har i december 2019 udgiver rapporten: “Predicts 2020: Marketers, They’re Just Not That Into You.”. I den forudsiger de, at 80 % af alle de marketingfolk, der har investeret i personalisering, vil opgive deres indsats inden udgangen 2025. Det sker enten på grund af manglen på dokumenteret afkast eller udfordringerne ved kundedatastyring eller begge dele.

– Personlige data har længe været det brændstof, der styrer markedsføring i alle faser af kunderejsen. Vi er konstant drevet til at finde nye former for brændstof og udtænke nye måder at udnytte dem på, siger Charles Golvin, senior analytiker i Gartner. Men udfordringen har imidlertid ikke opfyldt markedsførernes ambitioner. I nogle tilfælde har det endda givet bagslag ved, at forbrugerne både direkte og indirekte afviser udbyderens tilnærmelser.

Forbrugertillid, lovgivning og teknologi arbejder imod

Den fortsatte nedgang i forbrugertillid, øget offentlig og lovgivningsmæssig kontrol samt sporingsbarrierer udviklet af forskellige teknologivirksomheder reducerer chancen for succes. Mens personalisering i dag udgør omkring 14% af marketingbudgettet, nævner flere end hver fjerde marketingsansvarlige teknologi som en vigtig hindring for personalisering.

– Forbrugerne har udviklet et stadig større uvilje mod markedsførernes bestræbelser på at omfavne dem, fortæller Charles Golvin. – Deres stadig mere rodede e-mail-indbakke og underretningscentre på mobiltelefonen kan få dem til at ignorere selv den mest omhyggeligt personaliserede meddelelse. Marketingfolk skal virkelig genopfinde de grundlæggende principper, før de investerer i personaliseringsteknologi.

Af andre forudsigelser rapporten kommer med kan nævnes:

I 2022 vil 25% af marketingafdelingen have en dedikeret adfærdsforsker eller etnograf som en del af deres fuldtidsansatte.

I 2023 falder budgettildelingen til influencer-marketing med en tredjedel, da forbrugerne fortsat mister tillid til varemærker og influencere de ikke kender.

I 2023 vil en tredjedel af alle brand-PR-katastrofer være resultatet af dataetikfejl.

I 2024 vil kunstig intelligensidentifikation af følelser påvirke mere end halvdelen af de online reklamer, du ser.

Rapporten kan købes her.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud