Det amerikanske analyse og rådgivningsfirma Gartner har i december 2019 udgiver rapporten: “Predicts 2020: Marketers, They’re Just Not That Into You.”. I den forudsiger de, at 80 % af alle de marketingfolk, der har investeret i personalisering, vil opgive deres indsats inden udgangen 2025. Det sker enten på grund af manglen på dokumenteret afkast eller udfordringerne ved kundedatastyring eller begge dele.
– Personlige data har længe været det brændstof, der styrer markedsføring i alle faser af kunderejsen. Vi er konstant drevet til at finde nye former for brændstof og udtænke nye måder at udnytte dem på, siger Charles Golvin, senior analytiker i Gartner. Men udfordringen har imidlertid ikke opfyldt markedsførernes ambitioner. I nogle tilfælde har det endda givet bagslag ved, at forbrugerne både direkte og indirekte afviser udbyderens tilnærmelser.
Forbrugertillid, lovgivning og teknologi arbejder imod
Den fortsatte nedgang i forbrugertillid, øget offentlig og lovgivningsmæssig kontrol samt sporingsbarrierer udviklet af forskellige teknologivirksomheder reducerer chancen for succes. Mens personalisering i dag udgør omkring 14% af marketingbudgettet, nævner flere end hver fjerde marketingsansvarlige teknologi som en vigtig hindring for personalisering.
– Forbrugerne har udviklet et stadig større uvilje mod markedsførernes bestræbelser på at omfavne dem, fortæller Charles Golvin. – Deres stadig mere rodede e-mail-indbakke og underretningscentre på mobiltelefonen kan få dem til at ignorere selv den mest omhyggeligt personaliserede meddelelse. Marketingfolk skal virkelig genopfinde de grundlæggende principper, før de investerer i personaliseringsteknologi.
Af andre forudsigelser rapporten kommer med kan nævnes:
I 2022 vil 25% af marketingafdelingen have en dedikeret adfærdsforsker eller etnograf som en del af deres fuldtidsansatte.
I 2023 falder budgettildelingen til influencer-marketing med en tredjedel, da forbrugerne fortsat mister tillid til varemærker og influencere de ikke kender.
I 2023 vil en tredjedel af alle brand-PR-katastrofer være resultatet af dataetikfejl.
I 2024 vil kunstig intelligensidentifikation af følelser påvirke mere end halvdelen af de online reklamer, du ser.