Forudsiger stor opbremsning i personaliseret markedsføring

PUBLICERET: 11 December 2019
OPDATERET: 11 December

Det amerikanske analyse og rådgivningsfirma Gartner har i december 2019 udgiver rapporten: “Predicts 2020: Marketers, They’re Just Not That Into You.”. I den forudsiger de, at 80 % af alle de marketingfolk, der har investeret i personalisering, vil opgive deres indsats inden udgangen 2025. Det sker enten på grund af manglen på dokumenteret afkast eller udfordringerne ved kundedatastyring eller begge dele.

– Personlige data har længe været det brændstof, der styrer markedsføring i alle faser af kunderejsen. Vi er konstant drevet til at finde nye former for brændstof og udtænke nye måder at udnytte dem på, siger Charles Golvin, senior analytiker i Gartner. Men udfordringen har imidlertid ikke opfyldt markedsførernes ambitioner. I nogle tilfælde har det endda givet bagslag ved, at forbrugerne både direkte og indirekte afviser udbyderens tilnærmelser.

Forbrugertillid, lovgivning og teknologi arbejder imod

Den fortsatte nedgang i forbrugertillid, øget offentlig og lovgivningsmæssig kontrol samt sporingsbarrierer udviklet af forskellige teknologivirksomheder reducerer chancen for succes. Mens personalisering i dag udgør omkring 14% af marketingbudgettet, nævner flere end hver fjerde marketingsansvarlige teknologi som en vigtig hindring for personalisering.

– Forbrugerne har udviklet et stadig større uvilje mod markedsførernes bestræbelser på at omfavne dem, fortæller Charles Golvin. – Deres stadig mere rodede e-mail-indbakke og underretningscentre på mobiltelefonen kan få dem til at ignorere selv den mest omhyggeligt personaliserede meddelelse. Marketingfolk skal virkelig genopfinde de grundlæggende principper, før de investerer i personaliseringsteknologi.

Af andre forudsigelser rapporten kommer med kan nævnes:

I 2022 vil 25% af marketingafdelingen have en dedikeret adfærdsforsker eller etnograf som en del af deres fuldtidsansatte.

I 2023 falder budgettildelingen til influencer-marketing med en tredjedel, da forbrugerne fortsat mister tillid til varemærker og influencere de ikke kender.

I 2023 vil en tredjedel af alle brand-PR-katastrofer være resultatet af dataetikfejl.

I 2024 vil kunstig intelligensidentifikation af følelser påvirke mere end halvdelen af de online reklamer, du ser.

Rapporten kan købes her.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE