Sådan laver du animeret grafik til digitale outdoor-skærme

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 November 2019
OPDATERET: 27 November

Nedenfor finder du vores andet indlæg i serien af “Tips & Tricks” for alle der sidder med grafisk arbejde. Det er denne gang Kåre Bjørn fra Intellia, der står for indlægget. Læs med og få nogle input, du nok ikke lige selv havde opdaget.

 

Du har sikkert bemærket, at der kommer flere og flere digitale outdoor-skærme ved busskure, på togstationer og andre steder i bybilledet – og måske har du overvejet, hvordan man laver animeret indhold til dem.

Du har allerede programmerne

Hvis du bruger InDesign og andre programmer fra Adobe Creative Cloud og derfor har abonnement på denne pakke, har du allerede købt og betalt for programmer, som er velegnede til formålet – og der er ovenikøbet flere muligheder:

  • Adobe Animate er det nemme startpunkt. Det er afløseren til Adobe Flash og relativt nemt at komme i gang med. Desuden stiller det ikke så store krav til computeren.
  • Adobe After Effects er ”den gamle kæmpe”, som blev født til at lave special effects på Hollywood-film, men som i dag kan køre på de fleste moderne computere. Indlæringskurven er stejlere end i Animate. Til gengæld er mulighederne stort set ubegrænsede.

Skabeloner er den nemme genvej

Der findes mange skabeloner til Animate og uoverskueligt mange til After Effects. Her kan du for få hundrede kroner købe dig til et forarbejde, som ellers ville tage mange timer at lave – og fra dette startpunkt kan den erfarne bruger lave et professionelt slutprodukt på mindre end en time.

På tjenester a la amerikanske Videohive, er der millioner af video-skabeloner

Hvis du vil vide mere

Mange kan komme godt fra start med den gratis viden ovenfor – og Kåre Bjørn Jensen fra Intellia står til rådighed med yderligere information for de, der ønsker det.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning
Nyt mediehus samler kræfterne

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording
Bording overtager Formegon

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print