Data er det nye olie

PUBLICERET: 26 November 2019
OPDATERET: 26 November

Dataopsamling driver væksten i Produktionsdanmark, men hvordan udvinder små og mellemstore virksomheder (SMVere) dette råstof, så det skaber værdi, højner kvaliteten i produktionen og øger antallet af ordregennemførsler?

Manufacturing Academy of Denmark (MADE) har åbnet op for ansøgninger til et klyngeprojekt om dataopsamling i produktion i samarbejde med Alexandra Instituttet. Det er et sparringsforløb for udvalgte produktionsvirksomheder, der får ny viden og indsigt i at anvende opsamlede data til at optimere kvaliteten og minimere nedetid ved maskinstop.

Innovationsnetværksleder og sekretariatschef hos MADE, Lisbeth Heyde. (Billedet er lånt hos Dansk Industri).

Udfordringen deles på tværs af industrier – og derfor samler MADE i klyngeprojektet fire til otte SMV’er, der sammen vil blive dygtigere inden for dataopsamling og få ekstra værdi i produktionen.

Gruppen vil blive vejledt og rådgivet af førende eksperter og forskere fra Alexandra Instituttet og bl.a. modtage sparring på konkrete problemstillinger, få viden til at tænke sikkerhed ind i dataopsamling og få hjælp til at udforme en god business case.

Høst gevinsterne ved dataopsamling

– Manglende viden og vejledning om nye metoder og processer må ikke blive en stopklods for virksomhederne, men det kan være vanskeligt for nogle SMV’er at få taget hul på opgaverne. I klyngeprojektet får virksomhederne via et skræddersyet forløb hjælp af eksperter til at sætte fart på udviklingen. Vi har set fra tidligere forløb, at strategisk arbejde med digitalisering kan give væsentlige forbedringer på kort tid, siger Lisbeth Heyde, innovationsnetværksleder i MADE.

Læs mere og ansøg her.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01