Data er det nye olie

PUBLICERET: 26 November 2019
OPDATERET: 26 November

Dataopsamling driver væksten i Produktionsdanmark, men hvordan udvinder små og mellemstore virksomheder (SMVere) dette råstof, så det skaber værdi, højner kvaliteten i produktionen og øger antallet af ordregennemførsler?

Manufacturing Academy of Denmark (MADE) har åbnet op for ansøgninger til et klyngeprojekt om dataopsamling i produktion i samarbejde med Alexandra Instituttet. Det er et sparringsforløb for udvalgte produktionsvirksomheder, der får ny viden og indsigt i at anvende opsamlede data til at optimere kvaliteten og minimere nedetid ved maskinstop.

Innovationsnetværksleder og sekretariatschef hos MADE, Lisbeth Heyde. (Billedet er lånt hos Dansk Industri).

Udfordringen deles på tværs af industrier – og derfor samler MADE i klyngeprojektet fire til otte SMV’er, der sammen vil blive dygtigere inden for dataopsamling og få ekstra værdi i produktionen.

Gruppen vil blive vejledt og rådgivet af førende eksperter og forskere fra Alexandra Instituttet og bl.a. modtage sparring på konkrete problemstillinger, få viden til at tænke sikkerhed ind i dataopsamling og få hjælp til at udforme en god business case.

Høst gevinsterne ved dataopsamling

– Manglende viden og vejledning om nye metoder og processer må ikke blive en stopklods for virksomhederne, men det kan være vanskeligt for nogle SMV’er at få taget hul på opgaverne. I klyngeprojektet får virksomhederne via et skræddersyet forløb hjælp af eksperter til at sætte fart på udviklingen. Vi har set fra tidligere forløb, at strategisk arbejde med digitalisering kan give væsentlige forbedringer på kort tid, siger Lisbeth Heyde, innovationsnetværksleder i MADE.

Læs mere og ansøg her.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen