For et par uger siden inviterede Canon en gruppe norske kunder på besøg hos Hellbrandt Trykcenter i København. At det var hos Hellbrandt Trykcenter skyldtes, dels at de er en stor Canon-kunde, dels at de som virksomhed ikke er bange for at gå nye veje i jagten på konkurrencefordele.
Imponerende produktionskapacitet
– Der er ikke ret mange som bestiller tryksager hos os via webshoppen, men den er ikke desto mindre det første sted at kunderne orienterer sig. Derfor har den en vigtig funktion. Det fortalte administrerende direktør og indehaver Tonny Garlin i Hellbrandt Trykcenter, da han bød indenfor i en topmoderne grafisk virksomhed. Den er i øvrigt Danmarks eneste med Fogra kvalitetscertifikat. Med storformatløsningerne Canon IFP Pro 400 og Colorado 1640, samt imagePRESS-løsningerne C10000VP og C850, kunne de fremvise en produktionskapacitet og en fleksibilitet på et imponerende højt niveau.
Effektivt storformat
– Vores Colorado har produceret 10.000 kvadratmeter på mindre end et år. Det giver os en god indtjening samtidig med at det åbner nye markeder, fortalte Tonny Garlin, som leder en virksomhed, der blev etableret tilbage i 1947. Plakater og roll-ups er blandt de produkter som er blevet voldsomt effektiviseret med kombinationen af Colorado og skærebord.
Levende tryksager
At Hellbrandt hele tiden er i bevægelse i jagten på konkurrencefordele blev afsløret med en lille overraskelse. Tonny Garlin kunne nemlig fortælle tilhørerne, at de er i gang med at tilbyde en Augmented Reality-løsning (AR) i samarbejde med en lokal teknologi-virksomhed. Med den er det muligt at anvende AR-teknologi uden brug af specielle apps. Det eneste det kræver er adgang til telefonens kamera og netværksforbindelse.
Tonny Garlin forklarede:
– Det er vigtigt at kunne tilbyde en app-fri løsning for ellers bliver det en stopklods for udbredelsen. Ved den app-fri model afskæres man til gengæld fra at hente data om brugen. Derfor må man afgøre med sig selv, om det er den ene eller anden løsning man vil vælge. Vi er leveringsdygtige i begge dele.
Med AR-teknologien kan man skabe ”levende” tryksager helt uden brug af QR-koder eller andre symboler, der påvirker designet. Hellbrandt har allerede som pilotprojekt lavet, hvad Tonny Garlin kalder for, fremtidens kampprogram til Copenhagen Basket. Det er et trykt program, som indeholder en række felter som hedder fx ”Hjemmehold”, ”Udehold”, ”Velkomst”, ”Konkurrence”, ”VIP sponsor” og mange flere. Ved at føre mobilen henover med kamerafunktionen tændt, optræder der opdateret live-information om hvert enkelt felt. På den måde kan det trykte program genbruges i nærmest det uendelige. Nogle vil sikkert så spørge: Kunne jeg ikke bare have en app på telefonen, og svaret er jo, men via kampprogrammet bliver du for det første inspireret til at hente informationen i den aktuelle situation, og så har kampprogrammet en anden og mere håndgribelig funktion: Nemlig at fungere som “klaptræ” når hjemmeholdet scorer.
Interessen er stor
Mulighederne er mange. Selv de første spæde forsøg har allerede ledt til aftaler om levering af blandt andet roll-ups med AR-funktion, som både levendegøre personen som er afbilledet på roll-up’en og giver mulighed for beskueren at udtrykke sin mening via nogle interaktive virtuelle knapper.
Tonny Garlin er opmærksom på, at mange af hans kunder er mindre håndværksmestre. Derfor skal det ikke koste en formue at komme i gang med AR. Han nævner selv et startgebyr i størrelsesordenen 5.000 kr. Oven i dette kommer upload-priser og klik-gebyrer til Google.
– Det er fantastisk spændende at være en del af. Det er ikke fordi, der er store penge i det for os, men det giver os noget nyt at fortælle og er anledning til mersalg. Bare det, at vi allerede nu kan vise en række eksempler på, hvordan det kan bruges gør, at vi næsten dagligt får helt nye kontakter, sluttede Tonny Garlin.