Første KM-1er i Norden erstatter halvformat arkoffsetmaskine

PUBLICERET: 2 October 2019
OPDATERET: 2 October

Som de første i Norden har det svenske trykkeri Tierps lidt nord for Stockholm fået installeret en Konica Minolta KM-1. Det er en UV-LED inkjet printer som er udviklet i samarbejde med trykmaskine leverandøren Komori. Den minder derfor på mange måder om en offsettrykmaskine, men har alle fordelene fra den digitale verden som fx hurtig omstilling, variable data og ikke mindst muligheden for at køre færdige bogblokke ud af maskinen.

Hastigheden ligger 3.000 simpleksark i timen eller 1.500 dupleks. Det er naturligvis noget under, hvad en offsetmaskine kan præstere, men ifølge administrerende direktør, Håkan Monfors, så falder besparelsen i både tid og omkostninger ud til KM-1erens fordel på langt de fleste opgaver, der typisk er i relativt små oplag.

Oven i dette kan de opnå et imponerende stort farverum på selv ubestrøgne kvaliteter, samtidig med at arkene er helt tørre og klar til efterbehandling i det øjeblik de forlader maskinen. Det har givet mulighed for at lave en række nye opgaver.

Tierps Trykckeri har valgt at tage det store spring og har solgt deres offsettrykmaskine for at satse fuldt ud på digitaltryk. Print og Medier prøver teknologien af i forbindelse med udgivelsen af november-nummeret, så du får ved den lejlighed selv mulighed for at vurdere maskinens formåen. Magasinet bliver trykt hos Tierps og vi bringer i den forbindelse en reportage om maskinen og baggrunden for at Tierps Tryckeri har valgt netop den.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen