Årets Hus Forbi-kalender fortæller de hjemløses historier via Augmented Reality

PUBLICERET: 2 October 2019
OPDATERET: 2 October

Når du køber Hus Forbi-kalenderen fra oktober, bliver du præsenteret for de hjemløse og deres historier igennem Augmented Reality. Det er en af flere gode grunde til at købe et eksemplar af kalenderen hos en af de mange registrerede gadesælgere.

– De hjemløse er ofte usynlige på gaden, når folk går med hovedet dybt begravet i deres telefon. Nu kommer de direkte med ind på skærmen, fortæller Steen B. Sørensen, som er salgschef hos IT-virksomheden Konica Minolta.

Når du i kalenderen holder styr på dine egne påmindelser om fodboldstævner, fødselsdage og frisørtider får du samtidig også levende og fængende historier om de hjemløse. Dette sker gennem videoer, hvor de bl.a. fortæller om deres yndlingssteder. Kalenderen koster 50 kroner, hvoraf de 30 kroner går direkte til sælgeren.

Augmented Reality skaber en eksklusiv tryksag

Historierne bliver præsenteret for dig gennem Augmented Reality (AR), der nok mest er kendt fra landeplagen Pokémon Go. Her kunne man finde Pokémons rundt omkring i byen gennem en AR-app. Med Konica Minoltas AR-teknologi vil der blive lagt et lag oven på det, man kan se med det blotte øje i kalenderen, ved at betragte den gennem en smartphone.

– Vi vil gerne hjælpe Hus Forbi med at sætte fokus på de hjemløses hverdagsudfordringer, fortæller Steen. B. Sørensen, og fortsætter:

– Det er svært i en tid, hvor der konstant er kamp om vores opmærksomhed. Nu kommer de hjemløse direkte ind på skærmen med billeder og videoer, som fortæller både hård og rørende historier fra livet på gaden. Det skal være med til at give os en dybere forståelse for deres situation.

Det særlige er, at det er mobilteknologien, som afskærer os fra at se de hjemløse, der nu er den teknologi, der gør, at vi ser dem igen. Kalenderen skal åbne vores øjne. Når man køber Hus Forbi-kalenderen, skal man bruge Konica Minoltas AR-app ”genARate” for at kunne opleve kalenderens hybride univers. Den kan downloades fra de sædvanlige app-platforme.

Ifølge Steen B. Sørensen vil det forhåbentlig have en positiv effekt for opmærksomheden og salget, så der kan købes rigeligt med varme jakker, inden Kong Vinter for alvor melder sin bidende kolde ankomst:

– At deres fortællinger nu foregår gennem AR-appen, gør det eksklusivt. Man får kun de fortællinger og det indblik i deres liv, samt selvfølgelig et indblik ind i fremtidens muligheder for engagerende kommunikation ved at købe kalenderen. Vi håber selvfølgelig, at der er mange, der lige løfter øjnene længe nok fra skærmen til at købe kalenderen. På den måde får de øjnene op for virkeligheden for vores mange hjemløse.

Om Hus Forbi

Ifølge VIVE var der i uge 6 dette år ca. 6400 hjemløse i Danmark. Mange af disse er blandt de Hus Forbi-sælgere, du møder på gaden. Avisen kom på gaden første gang i 1996 og udkommer en gang om måneden.
Avisen giver de hjemløse noget at stå op til og en mulighed for at tjene deres egne penge. Derudover er formålet at gøre opmærksom på deres sag, købe udstyr, tøj, soveposer, hundeforsikringer og støtte de hjemløse og sårbare gennem aktiviteter.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder