Digitale etiketter – for alvor

PUBLICERET: 30 September 2019
OPDATERET: 30 September

Tekst og billeder: Peter Ollén

Selvom der har været meget snak om digitale etiketter i årevis, tegner de sig stadig for mindre end 10 procent af salget i branchen. En forklaring er, at trykkvaliteten ikke er blevet betragtet som god nok. En anden forklaring er begrænsninger i for- og efterbehandling. For en etikettrykker er selve trykket ofte ud som den mindste del af det, der skal produceres. Forskellige folier, lakker, effekter, stempel og prægninger er det, der giver etiketten dens karakter. Og digitale printere har typisk været nødt til at gøre dette i deres eget workflow, adskilt fra selve trykket.

Schweziske Gallus forbinder man hovedsagligt med etiketmaskiner. På trods af landets stærke valuta og kunder, der konstant sammenligner med digital, har de solgt over 100 af den konventionelle etikettrykmaskineLabelmaster, der blev lanceret for tre år siden.

– Det er en helt ny generation med en ny type flexo- og silketryksværker, siger Poul Breindal fra Heidelberg Gallus. I nogle få år har Gallus været ejet af den tyske trykpressegruppe, og nu er logoerne ved siden af hinanden i alt materiale.

Et resultat af ejerens engagement er, at Gallus nu kan prale af egenproducerede, lasergraverede aniloxruller fra Heidelberg. Det var ellers en af de få detaljer, som Gallus ikke har lavet fra bunden. Et andet område, hvor Gallus drager fordel af Heidelberg, er i kontrolsystemer. Maskinerne er nu knyttet til Heidelbergs Prinect-flow, der er udviklet i 20 år og nu indeholder alt, hvad du kan tænke på fra webshops, automatisk pladekontrol, produktionsplanlægning, efterberegning og kvalitetsstatistik.

– Det er en styrke for os, at vi nu kontrollerer hele processen. Vi sikrer, at de forskellige trykmetoder fungerer sammen, at farven og materialet interagerer. Og vi sørger for, at du kun har et kontrolsystem til hele processen, siger Poul Breindal.

– Hvis du har moduler fra forskellige leverandører, sker efterbehandlingen ofte uafhængigt af trykket. Eller dele er sammenkoblet, men har forskellige styresystemer. I det første tilfælde øges mængden af affald, og der er behov for mere personale, da der er behov for flere systemer, før etiketten er færdig. I sidstnævnte kræves der flere systemer, der overvåges samtidigt, hvilket både er en kilde til fejl og kræver øget operatørs tilstedeværelse.

Digitale systemer

Om nogle få år er Gallus’ trykpresse også tilgængelig i en digital version, hvor selve farverne erstattes af inkjet. Systemet er baseret på en syv-farveseparation. Opdeling i syv farver betyder, at farveforbruget holdes nede, og at et bredere farvespektrum kan nås. Pludselig fås lysegrøn, lilla og orange farver uden behov for specialfarver.

Fordelen ved digital trykning er, at der kan produceres kortere serier, for eksempel med forskellige sprog eller til private label-varer. Etiketten kan tilføjes fx lak og hvid med flexocylindere og skærmrammer, mens den trykte meddelelse i princippet kan varieres fra den ene etiket til den anden.
– Vi kalder den digitale maskine Labelfire, og den er hidtil solgt i 30 eksemplarer. Skanem i Danmark installerer den første i vores område, der er Sverige og Danmark.
– Tidligere var der en stor forskel i udskrivningshastighed mellem analoge Labelmasters 200 meter per minut og digitale Labelfires 50 meter. Men i forbindelse med Labelexpo øger vi Labelfires hastighed med 40 procent, så den nu producerer 70 meter pr. minut.

Flydende grænser

På længere sigt vil grænserne mellem analoge og digitale maskiner blive mere og mere diffuse. Fx kan den analoge Labelmaster nu udstyres med et inkjet-printhoveder, så man kan printe helt individuelle meddelelse på hver etiket.

Farven vil dog hovedsageligt blive brugt til at printe hvid. Derefter undgår du besværet med at bestille skærmrammer og påføre hvid farve på den måde. Specielt til mindre oplag vil det være hurtigere at printe md inkjet, nøjagtigt hvor det skal være. Selvfølgelig får du muligheden for individuelt at skrive beskeder i hvidt – hvis det er den farve, du har i inkjet-printhovedet.

Alle Gallus digitale printere bruger Fujifilms Samba-printhoveder, som er de mest populære hoveder, når der skal produceres virkelig store mængder til maskiner, der er i stand til at køre døgnet rundt.

Poul Breindal viser, at etiketmaskinerne kan bruges til at fremstille shrink-sleeves og emballage.

Ikke kun etiketter

Blandt etiketkunderne er der mange, der ønsker de såkaldte shrink-sleeves. Det vil sige, at man trykker på en rørformet plastfolie som derefter opvarmes og krymper sammen om fx en beholder eller flaske. I stedet for en mindre etiket foran og bagpå, er emballagen omsluttet med tryk.

Jagten på shrink-sleeves til større flasker har medført et krav om større trykbredde. I et hjørne af Labelexpo blev der vist en maskine med en bredde på 570 mm til sammenligning med Labelfires 340 mm og de nuværende Labelmasters 440 mm.

– Se denne maskine som en indikation af, hvad der kan komme. Det vil sandsynligvis tage et par år, før vi ser den i produktion, påpeger Poul Breindal.
Det faktum, at etiketmaskinerne bruges til meget andet end etiketter, blev understreget af det faktum, at Gallus solgte en Labelfire gik til en fødevarevirksomhed, til intern produktion af små serier af kartoner til særlige markeder, til test eller til interne udviklingsprojekter. Vi talker om en maskine, der fodres med pap, som derefter udstanses, limes og foldes til en færdig æske.

Skulle andre virksomheder blive draget til at fremstille emballage – og ikke kun etiketter til påklæbning – så blev de i høj grad opfordret til at gøre det på Labelexpo. Gallus lancerede også en UV-farve med lav migration til Labelfire. Trykt på et godkendt materiale kan det nu også bruges til digitalt trykt mademballage.

 

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03