Canon har netop lanceret deres nye imagePRESS C165, der, som navnet siger, hører til i produktionsprint-kategorien. Men hvad angår størrelse og pris minder den mere om en office-printer. Ifølge Benny Duus fra Canon er ideen med den nye printer at give fx reklamebureauer, arkitekter, ejendomsmæglere og tilsvarende mulighed for at tilføje værdi til deres ydelser, ved at løfte det grafiske udtryk til et mere eksklusivt niveau.
En ulv i fåreklæder
imagePRESS C165 har et meget beskedent fodaftryk, der gør, at den i sit ydre ligner en office-maskine. Den har et integreret betjeningspanel som dog kan udvides med en større og mere professionel skærm, hvis man ønsker det. Betjeningsmæssigt sigter den mod det ikke-grafiske segment. Men tag ikke fejl. Den har en række avancerede muligheder som ellers kun kendes fra de grafiske produktionsmaskiner i imagePRESS-serien.
Den kan konfigureres med Canons egen print-controller samt med enten en intern eller ekstern Fiery RIP. De to Fiery RIPer er i øvrigt de første på markedet med den helt nye Fiery Edge teknologi, som blandt andet byder på out-of-the-box prøvetrykskvalitet og værktøjer til at få det bedste ud af enhver printer.
Benny Duus forventer, at der vil blive solgt flest med den interne Fiery RIP. Alle de avancerede funktioner er pakket ind i intuitive rutiner der gør, at man ikke behøver den store ledvogter eksamen for at kunne udføre opgaverne.
En enkel håndtering af variable data
Blandt de mere spændende værktøjer er også Freeform Create, som er en meget enkel måde at printe variable data på. Med fx en Excel-fil og en pdf-fil kan man skabe variabelt dataprint i både små og store serier uden at skulle genere giga-store storelag-på-lag filer i InDesign. De variable data lægges i et lag over pdf’en i Freeform Create og kan verificeres inden print.
Tykt, struktureret og laaangt papir
imagePRESS C165 er udstyret med det samme transferbælte som findes i de større maskiner. Det betyder fx, at man kan printe på papir i op til 350 gram. Papiret kan desuden være struktureret. På grund af bæltets blødhed og den justerbare spænding, kan farven nå helt i de dybe furer.
Indstillingen af den rette spænding kan godt være en lidt langhåret proces på de større maskiner, men på C165eren er den meget intuitiv. Man henter et testark specielt egnet til formålet og printer det ud. Her vil printeren printe nogle farveflader med forskellige spændingsniveauer. Som bruger vælger man bare det niveau der ser bedst ud, og så er det default-spændingen på det valgte stykke papir fremover.
Udover standardformater og til SRA3 kan den håndtere banner i op til 1300 mm i længden, hvilket åbner for en række interessante brochureformater men selvfølgelig også for muligheden for at lave – ja, bannere.
På linje med de større maskiner har imagePRESS C165 fået samme mekaniske registersystem. Det gør, at for- og bagsidepasningen er reduceret fra at kunne variere op til 2-3 mm, nu kun ligger omkring 1 mm.
Nyt Customer Experince Center
imagePRESS fik sin europæiske premiere i Canons nye Customer Experience Center i Paris den 10. september 2019. Her er praktisk talt alt Canon udstyr er udstillet i nogle nyindrettede, spændende og inspirerende lokaler. Tonny Jønsson fra advokatfirmaet Kromann Reumerts printcenter var med til præsentationen som udvalgt Canon-kunde. Han sagde om både arrangementet og C165eren:
– Det er et fantastisk setup de har lavet her i Paris. Her kan man godt få lyst til at komme igen. Her er mere udstyr end jeg overhovedet vidste at Canon producerede. Det var spændende at se de mange forskellige løsninger der findes. Og bare ved at snakke med nogle af specialisterne hernede, har jeg allerede fået nogle fif til, hvordan vi kan gøre ting bedre i det det daglige.
Om C165eren siger han:
– Det er så absolut en spændende maskine, som har manglet lidt i Canons sortiment. Jeg er sikker på, at den vil vække glæde mange steder.
Positiv respons fra sælgerstaben
Benny Duus, som er landechef for proprint-segmentet i Danmark, har også store forventninger til C165eren. Han siger:
– På europæisk plan er ambitionen at sælge 2.000 enheder om året. Heraf skal vi sælge ca. 50 i Danmark og det tror jeg absolut er realistisk. Det vigtigste for mig er sådan set, at vores sælgere har armene oppe over hovedet over denne lancering. De tror på, at vi med imagePRESS C165 har ramt ”en tør plet” i markedet, hvor vi ikke tidligere har haft noget at byde ind med. Der er allerede booket flere kundemøder.