Kan man øge indtjeningen med inkjet?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 12 June 2019
OPDATERET: 12 June

Der var engang hvor trykkerier kunne afgøre en opgaves rentabilitet ud fra ordrens oplag. Jo større jo bedre. Nu er oplagene små og leveringstiden skal være kort.

Derfor er det blevet nødvendigt at automatisere og effektivisere for at få de mange mindre oplag rentabelt gennem produktionen.

I Waiblingen i Tyskland har svenske Elandersgruppen samlet deres Print & Packaging-afdeling. Virksomheden har i mange år været præget af digital produktion, men nu kører de med virkelig højhastighedsproduktion med hele otte HP Indigo digitale trykmaskiner og tre HP Inkjet-rulleløsninger samt diverse nødvendigt udstyr til finishing og bogbind.

I virksomheden, der har hovedfokus på¨bøger med klæbebind, behandler de mere end 1.000 ordrer dagligt. Størsteparten af ordrerne producderet på inkjet-udstyr.

Succes’en ligger før og efter print

Ifølge Peter Sommer, der er præsident for Print & Packaging i Elanders, er succes baseret på to faktorer. Først og fremmest på forståelse på kundernes individuelle problemer og konvertering af problemerne til løsninger ved hjælp af virksomhedens muligheder.

– Det handler ikke længere kun om at udskrive et katalog. Det er der mange der kan. Det handler om hele proceskæden, herunder logistik. Faktisk leverer vi betjeningsvejledninger til biler direkte til produktionslinjen. Og vi leverer dem, når de er nødvendige., fortællerPeter Sommer.

Imidlertid har de processer, der implementeres før og efter print, i dag sammen med salget også en særlig afgørende indflydelse på en virksomheds rentabilitet. Det er her, hvor pengene er tjent eller tabt. Mere end nogensinde afgør automation og standardisering, hvor effektiv hele produktionsprocessen er, uanset om trykkerierne kommer fra åbne onlinebutikker, lukkede B2B-portaler eller salgsrepræsentanter.

– Inkjetmaskinerne fortærer papir,  siger Peter Sommer med et stortsmil. – Vi fodrer dem med ordrer, der har en høj grad af ensartethed. Hvis du bliver ramt sammen med størrelsen og tryksubstratet, har du allerede tabt. ”

Inkjet lukker et hul

Elanders begyndte at bruge rulle-inkjet i 2015. Ud over kvaliteten var systemets effektivitet en afgørende faktor for investering. For Peter Sommer er inkjet-løsninger den ideelle måde at lukke hullet i mellem mindre og store oplag. Små oplag med høj kvalitet køres på Indigo. Store oplag der normalt skulle offsettrykkes er ofte kun omkostningseffektive fra 10.000 enheder og opefter. Imidlertid  ligger en stor del af ordrerne imellem de små og op til 10.000.

– Ved hjælp af inkjet kan vi dække alt, hvad der er for småt i oplag til offsettryk og for dyrt til Indigo, fortæller Peter Sommer.

Og der er også gode økonomiske fordele for kunderne, oplyser Peter Sommer i en pressemeddelelse. Helt op til 45 procent kander spares ved inkjetproduktion sammenlignet med offset, ved fx et produktkatalog på 650 sider i et oplag på 500.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award