De mange opgaver er løst af Onlineprinters-gruppen, der fejrer deres 15 års virke som e-commerce-virksomhed. De 3.2 milliarder individuelle produkter resulteredei en omsætning på mere end 200 millioner euro, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
– I starten var vi et trykkeri, som drev e-commerce, i dag er vi en e-commerce-virksomhed, der trykker, fortæller dr. Michael Fries, CEO hos Onlineprinters, om firmaets transformationsproces. – Onlineprinters var en af de første onlineshops for tryksager i Europa, og som den eneste af de store onlinetrykkerier er vi opstået på baggrund af et håndværksmæssigt orienteret trykfirma. I den forbindelse foretog vi et kraftigt paradigmeskift: fra nul til hundrede procent online.
Samtidig med overgangen til online er virksomheden vokset løbende, og tilbage i 2017 købte de den britiske Solopress, og året efter var det danske LaserTryk, der blev købt ind i Onlineprinters-gruppen, der i dag er en af de største onlinetrykkerier i Europa.
Onlineprinter-gruppen beskæftigermere end 1.500 medarbejdere i Tyskland, Storbritannien, Danmark og Polen. De søger altid nye talenter, og har i nogle år tilbudt onlinemarketing-traineeships.
Konsekvent internationalisering
I samme periode er onlinetrykkeriet vokset kontinuerligt og har drevet internationaliseringen frem med succes. Siden 2008 har virksomheden under mærket Onlineprinters solgt sine trykprodukter i 30 lande – andelen af omsætningen fra andre europæiske markeder er således vokset støt. I 2017 overtog onlinetrykudbyderen den markedsførende britiske virksomhed Solopress, i januar 2018 blev overtagelsen af det danske onlinetrykkeri LaserTryk gennemført, som er markedsførende i Skandinavien. „Takket være denne konsekvente internationaliseringsstrategi er Onlineprinters-gruppen i dag med i top 3 blandt onlinetrykkerier i Europa og er således godt forberedt til fremtiden, siger Christian Würst, CCO hos Onlineprinters-gruppen. – Vi er også meget populær som arbejdsgiver og har i dag ansat flere end 1.500 veduddannede medarbejdere i Tyskland, Storbritannien, Danmark og Polen. Og vi er fortsat på jagt efter nye talenter. Vi har i nogle år tilbudt onlinemarketing-traineeships, som er meget efterspurgte.
Digitaliseringen – fra shop til digital platform
– Vi har kunnet udnytte digitaliseringens disruptive kraft til vores fordel“, udtaler Würst, og han fortsætter: – For vi har drevet struktur- og kulturskiftet i virksomheden aktivt frem og således sikret vores konkurrenceevne. Vi beskæftiger os løbende med innovationer, vi analyserer markeder, vores data og afprøver nye teknologier. På den måde kan vi nå målrettet ud til kunderne, f.eks. med optimerede marketingtiltag.
– En webshop, som kun bruges som digital salgskanal til ens egne produkter, er ikke tidssvarende. Netop inden for B2B skal kunderne få en ægte merværdi ud over selve købet af produktet, kommenterer dr. Michael Fries.
Udviklingen hos Onlineprinters går derfor lige nu fra shop til digital platform, skriver de i pressemeddelelsen. Platformen samler marketing, salg og services og giver kunderne meget mere end blot muligheden for at købe et trykprodukt med et klik på musen. Takket være intelligent forbundne data får de passende forslag om andre produkter og services, som supplerer deres portefølje perfekt.
– I forbindelse med tiltaget med one-stop-shopping implementerer vi stadig flere produkter i vores portefølje. På den måde bliver vi en totaludbyder inden for printreklamer, siger CCO Christian Würst.