Det var vist de færreste, som var mødt op på Grakom-dagen, der var helt klar over omfanget og perspektivet i influencer-marketing. Selvom vi måske ikke alle kunne se præcis, hvordan bruge kunne bruge det i vores egen forretning, så var det et særdeles overraskende og spændende indlæg på en generelt meget underholdende dag.
Det var Pernille C. Lotus der stod for oplægget. Hun har selv en baggrund som influencer på Instagram, men startede i 2015 SMAC Agency og blev agent for en række af de største instagram’ere, twittere, TicToc’ere, facebook’ere og hvad det nu ellers hedder. Med firmaet Hippo MGMT fik hun yderligere en række YouTube’ere i sin stald. Succesen har været så stor, at hun netop har solgt begge firmaer til det svenske CUBE. Hun er nu direktør i CUBE’s danske afdeling. CUBE i Sverige og Danmark forventer til sammen en omsætning på over 100 mio. svenske kroner i 2019.
Influencer marketing handler om at få forskellige kendisser til at anbefale og/eller bruge dine produkter på det medie de nu anvender, så deres følgere bliver eksponeret. Da de forskellige influencers har meget forskellige målgrupper og også meget forskellige ’reach’ inden for disse målgrupper, kan det vær lidt af en jungle at finde det korrekte set-up. Det er så det Pernille C. Lotus og hendes team kan – tilsyneladende.
Det positive ved influencer marketing er, at kendissernes mange følgere er der helt frivilligt. Det er oftest unge, der iøvrigt er meget reklameresistente. Til gengæld kan det vær lidt ude af kontrol, hvordan budskaber formidles, men det må ses som en del af pakken. Den største grad af kontrol og effekt opnås – må man forstå på Pernille C. Lotus – ved at lade et bureau som hendes håndtere opgaven.