Heidelberg øger den digitale satsning i Norden

PUBLICERET: 26 March 2019
OPDATERET: 26 March

”Heidelberg goes digital” har det lydt i længere tid fra den tyske leverandør af grafiske maskiner, software, serviceydelser og forbrugsvarer. For mange har det været de digitale trykmaskiner (Primefire, Versafire, Labelfire og Omnifire) der har været eksponenten for det udsagn.
Men udsagnet stikker meget dybere end som så. Det handler om digitalisering af hele procesforløbet hos kunderne samt alle de forretningsmæssige processer, der ligger omkring. Og så handler det også om at styrke kunderelationerne på de digitale platforme.
Det kræver, ifølge direktør Jens Cronval, at der bliver sat dedikerede ressourcer af. Det kan ikke nytte, at det skal varetages af medarbejdere, der har andre primære opgaver. I hvert fald ikke hvis det skal lykkes. Og det skal det. Derfor har Heidelberg i Norden ansat en ny Digital Lead og Marketing ansvarlig.

Den nyansatte DigitalLead og Marketingansvarlige Maria Andersson har en bred kommunikationsbaggrund og taler ydermere både dansk og svensk flydende.

Erfaring og sprog

Valget er faldet på Maria Andersson, der udover en omfattende kommunikationserfaring fra steder som Bosch, AudioNova og Dansk Flygtningehjælp, har svensk baggrund, og derfor taler både dansk og svensk flydende. Det er en stor fordel i en organisation som Heidelberg.
– Heidelberg har så mange nye løsninger, ikke bare tekniske, men også i den måde hvorpå vi møder kunden. Vi adresserer kundens behov for digitalisering af processer, og vi tilbyder det i nogle helt nye pakker, hvor du kan betale efter forbrug. De budskaber skal vi have tydeligere frem, siger Jens Cronval om baggrunden for ansættelsen.

Kunderne har mindre tid til dialog

Et andet forhold, der har ændret sig gennem de seneste 3-5 år er, at mange virksomheder ikke har tid til den joviale sælger der dropper ind til en kop kaffe og en snak om løst og fast, fortæller Jens Cronval:
– De skal præsenteres for noget relevant ellers spilder vi deres tid. Derfor skal vi være skarpe på at afkode deres data og forudse, hvad de får brug for, helst før de selv ved det.

Coming up: Prinect User Days

Maria Andersson er i fuld gang med at få sin nye arbejdsplads ind under huden. Hun er rundt i alle kroge af organisationen og dagen efter dette interview tog hun til London for at mødes med de andre Digital Leads i de Nordeuropæiske lande. En af de første opgaver bliver at organisere den meget populære brugergruppetur – Prinect User Days – der foregår i midten af maj i Heidelberg. Om den siger Maria Andersson:
– Der bliver super spændende at møde vores kunder og få en bedre forståelse af deres situation og behov. Det bliver min opgave at lytte og så definere den indsats vi skal lave for at hjælpe vores kunder videre i digitaliseringsprocessen. Strategien er stukket ud, men der er i høj grad plads til, at jeg kan sætte mit præg på udviklingen, og det glæder jeg mig rigtig meget til, slutter Maria Andersson.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder