Klikbaseret automatisering

PUBLICERET: 18 March 2019
OPDATERET: 18 March

Den danske virksomhed Egatec, der er specialister i pakning, palletering og automatisering, har netop lanceret en ny forretningsmodel. Deres kunder kan nu få installeret fx automatiserede pakkesystemer, hvor de kun betaler for de pakker, der pakkes. Væk er investeringen i maskiner og udgiften til fortløbende service. Du betaler kun for det du pakker. Det minder lidt om klikbaseret print, som dog oftest indeholder en betydelig investering up-front.
Modellen bygger på et all-inclusive koncept med en komplet serviceaftale, der inkluderer vedligehold, reparationer og reservedele – alt det, der skal til for en driftssikker produktion. En del af konceptet er et online dataindsamlingsmodul, som overvåger og giver et overblik over produktionen, bl.a. antallet af producerede kasser.
Barrieren for små og mellemstore virksomheder (SMV) er ofte den betydelige indledende investering. Ved at regne den ind i en pakkepris bliver det formentlig lettere at træffe beslutningen om, at træde ind i automatiseringens verden. Investeringen bliver til en driftsomkostning, og virksomheden kan allerede fra dag 1 få glæde af besparelsen, hvis ellers kalkulen holder.

Købte trykklare ctp-plader – ikke et ctp-system

For nogle år siden havde jeg fornøjelsen af at besøge et gigantisk og splinternyt avistrykkeri i Glasgow i Skotland. Trykkeriet, Eurocentral, er en del af trykkerikoncernen Newsprinters. Udover en gigantisk rotationspresse, der kan trykke 288 tabloidsider i en arbejdsgang, så havde de også en tilsvarende stor pladeafdeling. Det særlige ved den var, at den fungerede på næsten samme måde som Egatecs nye serviceløsning.
Eurocentral købte færdige trykplader af leverandøren. De havde ingen ctp-maskiner, ingen fremkaldere og ingen ansatte, da produktionen var fuldautomatisk. Leverandøren stod for det hele. Helt præcist hvordan set-up’et var ved jeg ikke, men modellen er interessant. Om den var den rigtige for en stor virksomhed for Eurocentral, er måske ikke oplagt, men for SMVere er jeg sikker på, at den kan være med til at bringe fremtiden inden for rækkevidde.

De seneste nyheder

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Fuldautomatisk efterbehandling af tekstilbannere

PLASTGrommet vil på FESPA demonstrere styrken af fuldautomatiseret efterbehandling med lanceringen af fire helt nye teknologier.
PLASTGrommet

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk