Den danske virksomhed Egatec, der er specialister i pakning, palletering og automatisering, har netop lanceret en ny forretningsmodel. Deres kunder kan nu få installeret fx automatiserede pakkesystemer, hvor de kun betaler for de pakker, der pakkes. Væk er investeringen i maskiner og udgiften til fortløbende service. Du betaler kun for det du pakker. Det minder lidt om klikbaseret print, som dog oftest indeholder en betydelig investering up-front.
Modellen bygger på et all-inclusive koncept med en komplet serviceaftale, der inkluderer vedligehold, reparationer og reservedele – alt det, der skal til for en driftssikker produktion. En del af konceptet er et online dataindsamlingsmodul, som overvåger og giver et overblik over produktionen, bl.a. antallet af producerede kasser.
Barrieren for små og mellemstore virksomheder (SMV) er ofte den betydelige indledende investering. Ved at regne den ind i en pakkepris bliver det formentlig lettere at træffe beslutningen om, at træde ind i automatiseringens verden. Investeringen bliver til en driftsomkostning, og virksomheden kan allerede fra dag 1 få glæde af besparelsen, hvis ellers kalkulen holder.
Købte trykklare ctp-plader – ikke et ctp-system
For nogle år siden havde jeg fornøjelsen af at besøge et gigantisk og splinternyt avistrykkeri i Glasgow i Skotland. Trykkeriet, Eurocentral, er en del af trykkerikoncernen Newsprinters. Udover en gigantisk rotationspresse, der kan trykke 288 tabloidsider i en arbejdsgang, så havde de også en tilsvarende stor pladeafdeling. Det særlige ved den var, at den fungerede på næsten samme måde som Egatecs nye serviceløsning.
Eurocentral købte færdige trykplader af leverandøren. De havde ingen ctp-maskiner, ingen fremkaldere og ingen ansatte, da produktionen var fuldautomatisk. Leverandøren stod for det hele. Helt præcist hvordan set-up’et var ved jeg ikke, men modellen er interessant. Om den var den rigtige for en stor virksomhed for Eurocentral, er måske ikke oplagt, men for SMVere er jeg sikker på, at den kan være med til at bringe fremtiden inden for rækkevidde.