Kend dit farveforbrug og bliv bedre til at konkurrere

PUBLICERET: 28 November 2018
OPDATERET: 28 November

Nogle af de vigtigste forbrugsvarer, når vi taler grafisk produktion, er papir, farve og lakker og trykplader (når det ikke er digitalt). Fælles for dem er, at priserne er steget i løbet af året, og der er intet, der umiddelbart tyder på, at det vil stoppe. De procentvise prisstigningerne på visse trykfarver og trykplade har i år været i tocifrede.

Da vi samtidig er i et vigende marked, hvor især prisen ofte bruges som en konkurrenceparameter, så sætter det et ekstra pres på udfordringen med at skabe en rentabel forretning. Men hvad kan man gøre? Et forhold som har fået stor fokus, hos især de meget store virksomheder, er netop nøjagtig registrering af forbruget af farve, papir, plader m.m.

Kodak har netop udgivet et White Paper med titlen ”Ink Costs Are Rising: Reducing the impact with workflow automation”, hvor pointen er, at man ved at monitorere sit forbrug specifikt på hver enkelt ordre, kan blive bedre til at konkurrere på nogle opgaver og kan undgå at tabe penge på andre. Det er ikke nogen enkel opgave, slet ikke for små virksomheder med begrænsede ressourcer, men her kan forskellige workflow-systemer være svaret. De kan ofte fortælle om forbruget helt ned på opgave niveau, og dermed give et styringsværktøj til både at opnå besparelser på forbrugsmaterialer og en mere hensigtsmæssig prissætning.

Kodaks White Paper giver et billede af hvordan prisstigningerne er forløbet i år og fortæller også lidt om den bagvedliggende årsag. Du kan downloade rapporten her.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen