Kodak har sat deres Flexographic Packaging Division til salg. Indtægterne vil først blive brugt til at tilbagebetale udestående gæld. Fremover vil Kodak vil fokusere på SONORA miljøvenlige trykplader, enterprise inkjet, workflow software og udlicensering af patenter.
Kodaks Flexographic Packaging Division (FPD) producerer og markedsfører FLEXCEL NX-systemet som består af trykplader, forbrugsstoffer og relaterede tjenester. I de sidste tolv måneder har FPD haft en omsætning på $ 150 mio. I denne periode har FPD vist en stærk vækst og har opnået en stigning i omsætningen på 9 procent og 18 procent på overskuddet (EBITDA). FPD beskæftiger i øjeblikket ca. 300 personer.
– Vi oplever en stærk interesse for salgsprospektet: Flexographic Packaging Division. FPD har været en stærk spiller på markedet de seneste fem år og er blevet en vigtig aktør i branchen. Denne forretning er et glimrende eksempel på at Kodak kan bringe ”disruptive innovation” på markedet. Kodak har løbende vurderet salgsmulighedere de seneste år, og vi mener, at dette er det rigtige tidspunkt til at sælge dette værdifulde aktiv, siger Jeff Clarke, adm. Direktør for Kodak.
– Efter denne transaktion vil Kodaks forbedrede kapitalstruktur give os mulighed for at øge vores fokus på etablerede vækstmotorer, mens vi fortsætter med at investere i og levere løsninger til de kommercielle trykkerier og andre industrier, siger Clarke.
Kodak meddelte også, at det havde indgået en ikke-bindende hensigtserklæring om et lån på $ 400 mio. over de næste 18 måneder med en långiver, der ville refinansiere den eksisterende gæld, hvilket ville gøre det muligt for selskabet at gennemføre salget af FPD på den mest optimale måde for at opnå maksimal værdi for aktionærerne. Netto provenuet fra salget af FPD vil først blive brugt til at tilbagebetale dette lån.