Den Grafiske Højskole fejrer 75 års jubilæum

PUBLICERET: 13 August 2018
OPDATERET: 13 August

Den Grafiske Højskole eksisterer ikke længere i den form, som mange har lært den at kende: Den grafiske branches videns- og uddannelsescenter, og som mange har været i nærkontakt med som elever eller kursister. Siden 2008 har den været en del af Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. De traditionelle grafiske fag fylder mindre i det store billede, i takt med at verden omkring har ændret sig. Sådan må det nødvendigvis være.

Men i starten af september 2018 er det 75 år siden at Den Grafiske Højskole slog dørene op for de første elever. Aller Press var initiativtager til Den Grafiske Højskole, hvor de første 70 studerende startede i september 1943. 75 år efter begyndelsen er Aller Media stadig en tæt samarbejdspartner og stor aftager af praktikanter og dimittender fra højskolens 9 BA-uddannelser. Derfor er Aller Media vært og sponsor for en fest, som finder sted mandag den 3. september kl. 16-18.30 i Aller Huset på Havneholmen i København.

Her åbner kulturministeren en jubilæumsudstilling, der sætter højskolens udvikling i perspektiv i forhold til mediebranchens udvikling og aktuelle udfordringer. Udstillingen rejser rundt i landet i det næste år. Huxi Bach vil gelejde gæsterne gennem dagens indslag og give os sit eget uforbeholdne perspektiv på branchen.

Jubilæumsfesten slutter først om et helt år, den 2. september 2019, på Dokk1 i Aarhus. Her genåbner udstillingen med en reception og forskellige aktiviteter. I det mellemliggende år vil der blive afholdt samtalesaloner og udstillinger, som udvikles i et parløb med kommunikationsmuseet ENIGMA og i fællesskab med en lang række samarbejdspartnere og bidragsydere. Formålet med alle begivenhederne er at sætte fokus og nye perspektiver på branchens udviklings- og innovationskraft – og at invitere til refleksion og samtale om, hvordan vi i fællesskab finder nye veje ind i de næste 75 år.

Du kan tilmelde dig åbningsfesten her.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen