Widex hjælper emballagevirksomhed i gang med 3D print

PUBLICERET: 7 August 2018
OPDATERET: 7 August

Dansk AM Hub er et nyt initiativ, som tilbyder små og mellemstore virksomheder sparring til, at udvikle forretningsmodeller omkring additiv manufactoring (AM) eller 3D print. Det er Industriens Fond der står bag initiativet, som har en lang række institutioner og virksomheder som kernepartnere.

Dansk AM Hub tilbyder blandt andet forløbet AM Inspire, som er en mentorordning. Her kan en virksomhed uden erfaring kan blive koblet med en erfaren, og få støtte i at udvikle deres processer og forretning omkring 3D print.

Emballagevirksomheden Scandinavian Packaging er en af de virksomheder som har søgt støtte til sparring via Dansk AM Hub. De er blevet parret med høreapparatsfirmaet Widex, som er en af pionererne inden for 3D print. I en artikel i DI Business kunne man før sommeren blandt andet læse følgende:

” Erfarne virksomheder skal hjælpe andre virksomheder i gang med 3D-print. Det er idéen bag projektet AM Inspire, som allerede har matchet Widex med Scandinavian Packaging, som vil bruge teknologien til at gribe flere opgaver.

Hanne Zinck Jørgensen, COO hos Scandinavian Packaging.

– For cirka et år siden fik vi en henvendelse fra en kunde i Norge, som havde en opgave til en lille million kroner. Men vi endte med at sige nej til opgaven, fordi vi kun kunne få den produceret i Kina og leveringstiden var for lang i forhold til kundens behov. Hvis vi havde været lidt længere fremme med 3D-print, kunne vi sandsynligvis have løst opgaven i Danmark, fortæller Hanne Zinck Jørgensen, som er COO og partner i virksomheden Scandinavian Packaging.

Virksomheden lever i dag af at producere store partier emballage – primært flasker og kapsler i plast – og det har de succes med. Til gengæld kniber det med at gribe de mindre ordrestørrelser, hvor eksempelvis en hotelkæde ønsker at få designet og produceret en mindre serie shampoo-flasker. Den type opgaver er faktisk røget helt ud af Danmark.

– Når jeg f.eks. ser en lækker, økologisk creme i en beholder fra Kina, synes jeg, det er en skam. For den kunne vi formentlig producere mere bæredygtigt ved hjælp af 3D-print herhjemme, siger Hanne Zinck Jørgensen, som er uddannet plastingeniør og betegner sig selv som lidt af en ’emballagenørd’.”

Du kan læse hele artiklen fra DI Business her.

Virksomheder som Scandinavian Packaging, der ser et potentiale i 3D print, men er usikre på hvordan de får en bæredygtig forretningsmodel ud af det, kan altså henvende sig til Dansk AM Hub, som udover en mentorordning også tilbyder et introduktionsforløb, hvor der tages udgangspunkt i de enkelte virksomheders problemstillinger. Du kan læse mere på Dansk AM Hubs hjemmeside.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen