Onlineprinters har nået en miljømilepæl

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 26 June 2018
OPDATERET: 26 June

Det store tyske Onlineprinters med lokale webshops i mange lande har nået en milepæl. De har solgt 250.000 klimaneutrale trykopgaver. Klimakompensationen beløber sig siden 2013 til 7.900 ton kuldioxid.

Det er kunderne bestiller deres varer online, vælger de også om de vil støtte trykkeriets miljøprogram til kompensation for alt CO2-udslip, som opstår i produktionen af tryksager.

Projektet blev indført tilbage i 2013 og de har som nævnt opnået at klimakompensere 7.900 ton kuldioxid. Det modsvarer mængden af kuldioxid, som en personbil forårsager, hvis den kører rundt på alle verdens veje. Det svarer til cirka 32 millioner kilometer. De mange trykordrer – 250.000 – er ret sensationelt, udtrykker Michael Fries fra Onlineprinters.

– Det viser, at vores kunder vil handle klimavenligt. Specielt forretningsmodellen onlinetryk, betyder at trykt materiale kan produceres på en ressourcebesparende måde, da trykudstyret kan udnyttes mere effektivt. Med på trods af dette kan det ikkeundgås at produktionen medfører kuldioxidudslip. Derfor kan kunderne ved bestilling i onlineshoppen ved et bidrag på mindre end en procent af indkøbsprisen, kompensere  den uundgåelige mængde kuldioxid, fortæller Michael Fries.

I samarbejde med Cimate Partner oprettes et ID-nummer og en QR-kode ved bestilling. Med disse koder kan kunden få information om sin ordre.

– Vi stiller vores IT-løsninger til brug for næsten 1.000 trykkerier i Europa. Siden 2013 er CO2-udslippet for mere end en million opgaver kompenseret gennem vores klimabeskyttelsesprojekt. Onlineprinters står for 25 procent af alle klimaneutrale opgaver og er dermed førende i branchen, fortæller Moritz Lehmkuhl fra ClimatePartner.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3