Stor fremgang for outdoor i Danmark – også digitalt

PUBLICERET: 4 June 2018
OPDATERET: 4 June

I 2017 høstede Danmarks største outdoor-udbyder frugterne af de senere års strategiskifte og massive investeringer. Reklameomsætningen voksede med 20% og bundlinjen blev firedoblet. Også 2018 bliver et vækstår skriver de i en pressemeddelelse.

Portræt af Anders Axelsen direktør for AFA JCDecaux.
Administrerende direktør Anders Axelsen fra Danmarks største outdoor-udbyder, AFA JCDecaux.

– Vi er meget tilfredse med resultatet for 2017, udtaler Anders Axelsen, adm. direktør i AFA JCDecaux. – Fremgangen i omsætningen skyldes hele vores produktportefølje. Markedet anerkender, at de klassiske reklamepaneler – abribus – har Danmarks højeste dækning sammenlignet med andre medier, så det er stadig et meget effektivt og populært produkt.

Den digitale transformation slår igennem

AFA JCDecaux skriver også, at transformationen til digital outdoor er slået igennem. Annoncører og mediebureauer har taget godt imod deres digitale netværk og udnytter, kombinationen af kreativ kommunikation og Premium placeringer skaber en høj opmærksomhedsgrad og øget købelyst.

Med Less is More strategien fokuserer de benhårdt på to elementer. Et mindre, men strategisk rigtigt placeret, antal reklameflader, og færre, men rigtige, kontrakter.

Som et synligt bevis på, at Premium placeringer skaber resultater, oplever de en tilgang af high-end produkter til mediet. Store brands, som tidligere kun blev trykt på glitret magasinpapir ses i stigende grad på ourdoor-medierne. Det er ifølge AFA JCDecaux med til at markere en ny tid for mediet.

God økonomi peger mod nye investeringer

– Vi kan konstatere, at de senere års trecifrede millioninvesteringer nu begynder at betale sig tilbage. I 2017 steg bruttofortjenesten med 30% (fra 47,8 mio. til 62,1 mio.) og årets resultat steg fra 3,5 mio. kr. til 14,3 mio. kr. At vi firedobler bundlinjen er vi, sagt på jysk, godt tilfredse med. Vi står stærkere og stærkere rustet økonomisk, hvilket giver os mulighed for at fortsætte vores offensive investeringspolitik.

AFA JCDecauxs mål i 2018 er at videreudvikle det digitale netværk, der for nærværende består af 176 skærme. De vil også gerne, indenfor de eksisterende koncessionsaftaler, se på de digitale udvidelsesmuligheder, hvor landets største byer har stor fokus. Endelig er det ingen hemmelighed, at sigtekornet er stillet ind på det kommende udbud af Københavns Metro.

– Men uagtet hvad 2018 bringer af nye muligheder, har vi et klokkeklart mål om at fortsætte væksten. Og vi er godt på vej. I første halvår har vi allerede realiseret en tocifret vækst i omsætningen, faktisk er 2. kvartal snart ved at være udsolgt. Og med den ordretilgang vi oplever for 2. halvår, ser det lovende ud siger Anders Axelsen.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen