I 2017 høstede Danmarks største outdoor-udbyder frugterne af de senere års strategiskifte og massive investeringer. Reklameomsætningen voksede med 20% og bundlinjen blev firedoblet. Også 2018 bliver et vækstår skriver de i en pressemeddelelse.
– Vi er meget tilfredse med resultatet for 2017, udtaler Anders Axelsen, adm. direktør i AFA JCDecaux. – Fremgangen i omsætningen skyldes hele vores produktportefølje. Markedet anerkender, at de klassiske reklamepaneler – abribus – har Danmarks højeste dækning sammenlignet med andre medier, så det er stadig et meget effektivt og populært produkt.
Den digitale transformation slår igennem
AFA JCDecaux skriver også, at transformationen til digital outdoor er slået igennem. Annoncører og mediebureauer har taget godt imod deres digitale netværk og udnytter, kombinationen af kreativ kommunikation og Premium placeringer skaber en høj opmærksomhedsgrad og øget købelyst.
Med Less is More strategien fokuserer de benhårdt på to elementer. Et mindre, men strategisk rigtigt placeret, antal reklameflader, og færre, men rigtige, kontrakter.
Som et synligt bevis på, at Premium placeringer skaber resultater, oplever de en tilgang af high-end produkter til mediet. Store brands, som tidligere kun blev trykt på glitret magasinpapir ses i stigende grad på ourdoor-medierne. Det er ifølge AFA JCDecaux med til at markere en ny tid for mediet.
God økonomi peger mod nye investeringer
– Vi kan konstatere, at de senere års trecifrede millioninvesteringer nu begynder at betale sig tilbage. I 2017 steg bruttofortjenesten med 30% (fra 47,8 mio. til 62,1 mio.) og årets resultat steg fra 3,5 mio. kr. til 14,3 mio. kr. At vi firedobler bundlinjen er vi, sagt på jysk, godt tilfredse med. Vi står stærkere og stærkere rustet økonomisk, hvilket giver os mulighed for at fortsætte vores offensive investeringspolitik.
AFA JCDecauxs mål i 2018 er at videreudvikle det digitale netværk, der for nærværende består af 176 skærme. De vil også gerne, indenfor de eksisterende koncessionsaftaler, se på de digitale udvidelsesmuligheder, hvor landets største byer har stor fokus. Endelig er det ingen hemmelighed, at sigtekornet er stillet ind på det kommende udbud af Københavns Metro.
– Men uagtet hvad 2018 bringer af nye muligheder, har vi et klokkeklart mål om at fortsætte væksten. Og vi er godt på vej. I første halvår har vi allerede realiseret en tocifret vækst i omsætningen, faktisk er 2. kvartal snart ved at være udsolgt. Og med den ordretilgang vi oplever for 2. halvår, ser det lovende ud siger Anders Axelsen.