Jan Brændholt byder velkommen på Ricohs FESPA-stand som helt og aldeles er produceret på Ricoh-udstyr. Det har den bestemt ikke lidt under. Ricoh har blandt andet lavet en pop-up cykelshop med udstyr fra den kendte cykelproducent Bianchi. Den er lavet som eksempel på, hvilke applikationer der er mulige med løsningerne fra Ricoh.
Det er kun tredje gang at Ricoh er repræsenteret på FESPA. Hvor de tidligere har haft en lidt mere ydmyg tilgang til FESPA og storformatområdet, så hersker der i år ikke tvivl om, at de ønsker at markere sig inden for storformat. Det sker med et preview på en, endnu unavngiven, latex-printer og en flatbed storformatprinter i Arizona-segmentet.
Unavngiven latex-teknologi
Den unavngivne latex-printer bliver markedsført som ”fremtiden inden for latexteknologi”, og var formentlig en overraskelse for de fleste. Den blev demonstreret, men man måtte ikke tage print med fra standen. Det var desuden begrænset, hvad man kunne få af information. Det, som vi umiddelbart kunne få at vide, var at den kommer i to rullebredder (130 og 160 cm). Den har 100 procent automatisk vedligeholdelse, kommer først i 4-farve og senere i 6-farve. Den printer op til 1.200 dpi i hastigheder op til 40 m2 i timen på bannere og 25 m2 i timen på vinyl. På grund af Ricohs egen printhoved- og blækteknologi samt indbyggede tørring, skulle alle print være klar til oprulning, når de kommer ud af printeren. Printeren forventes frigivet i handle til efteråret.
Første UV-flatbed
Ricohs nye Pro T7210 UV-flatbedprinter – Ricohs første – stod også på standen og det blev annonceret på messen, at den første maskine er solgt til det kroatiske trykkeri Grafoprojekt. Lige som latex-printeren er den baseret helt og holdent på Ricohs egne printhoveder og blæk, som i øvrigt har en særlig høj klæbeevne, der gør den velegnet til blandt andet til væg- gulvapplikationer.
Printeren har formatet 3,2 x 2,1 meter og vil gøre det muligt for virksomheder som Grafoprojekt at komme ind på nye markeder, hvor fx interiør som væg- og gulvdekoration forventes at spille en stor rolle.
Printeren lægger sig som nævnt in di Arizona-segmentet, hvor den, ifølge Jan Brændholt vil være konkurrencedygtig med en omkring 20-30 procent højere hastighed og til en cirka 20-30 procent lavere pris.
Direct-to-Garment til festivalmarkedet
Ricoh har allerede to DTG printere i deres portefølje, nemlig Ri3000 og Ri 6000. På FESPA viste de så en helt ny variant til festival og turistsegmentet. Den har navnet Ri100 og koster bare 30.000 DKK. Og det er inklusive en indbygget varmeenhed. Den er alene beregnet til print på hvide eller lyse stoffer, da den kun printer i CMYK. Ingen hvid. Til gengæld kan den printe direkte fra en smartphone app og derved være med til at lave fx T-shirts udfra øjeblikkeligt opstående begivenheder. Jan Brændholt fortæller, at der forventes at være et stort marked på grund af de mange festivaller, markeder, forlystelsesparker og større sports- og musikbegivenheder.
Touch 7 – automatisk separation til tryk med neonfarver
Ricoh benyttede FESPA-lejligheden til også at vise, hvad de formår inden for andre områder. Blandt de mere spektakulære muligheden for automatisk at generere farveseparationer til tryk med Ricohs neonfarver til tonerprintere. Med Touch 7-softwaren er det mulig både at definere grafiske elementer som neon, men også at lade neonfarverne indgå i separationerne for skabe helt specielle billedeffekter.
Udover det har Ricoh også udviklet en speciel fluorescent farve, der kun synes under UV-lys. En farve der kan bruges i fremstillingen af sikkerhedstryk, fx i forbindelse med print af billetter.