Ricoh byder for alvor ind på storformat

PUBLICERET: 25 May 2018
OPDATERET: 25 May

Jan Brændholt byder velkommen på Ricohs FESPA-stand som helt og aldeles er produceret på Ricoh-udstyr. Det har den bestemt ikke lidt under. Ricoh har blandt andet lavet en pop-up cykelshop med udstyr fra den kendte cykelproducent Bianchi. Den er lavet som eksempel på, hvilke applikationer der er mulige med løsningerne fra Ricoh.

Det er kun tredje gang at Ricoh er repræsenteret på FESPA. Hvor de tidligere har haft en lidt mere ydmyg tilgang til FESPA og storformatområdet, så hersker der i år ikke tvivl om, at de ønsker at markere sig inden for storformat. Det sker med et preview på en, endnu unavngiven, latex-printer og en flatbed storformatprinter i Arizona-segmentet.

Unavngiven latex-teknologi

Den unavngivne latex-printer bliver markedsført som ”fremtiden inden for latexteknologi”, og var formentlig en overraskelse for de fleste. Den blev demonstreret, men man måtte ikke tage print med fra standen. Det var desuden begrænset, hvad man kunne få af information. Det, som vi umiddelbart kunne få at vide, var at den kommer i to rullebredder (130 og 160 cm). Den har 100 procent automatisk vedligeholdelse, kommer først i 4-farve og senere i 6-farve. Den printer op til 1.200 dpi i hastigheder op til 40 m2 i timen på bannere og 25 m2 i timen på vinyl. På grund af Ricohs egen printhoved- og blækteknologi samt indbyggede tørring, skulle alle print være klar til oprulning, når de kommer ud af printeren. Printeren forventes frigivet i handle til efteråret.

Første UV-flatbed

Ricohs nye Pro T7210 UV-flatbedprinter – Ricohs første – stod også på standen og det blev annonceret på messen, at den første maskine er solgt til det kroatiske trykkeri Grafoprojekt. Lige som latex-printeren er den baseret helt og holdent på Ricohs egne printhoveder og blæk, som i øvrigt har en særlig høj klæbeevne, der gør den velegnet til blandt andet til væg- gulvapplikationer.
Printeren har formatet 3,2 x 2,1 meter og vil gøre det muligt for virksomheder som Grafoprojekt at komme ind på nye markeder, hvor fx interiør som væg- og gulvdekoration forventes at spille en stor rolle.
Printeren lægger sig som nævnt in di Arizona-segmentet, hvor den, ifølge Jan Brændholt vil være konkurrencedygtig med en omkring 20-30 procent højere hastighed og til en cirka 20-30 procent lavere pris.

Ricoh Ri 100 T-shirt printer til 30.000 DKK med indbygget varmeenhed.
Ricoh Ri 100 DTG-printer til 30.000 DKK med indbygget varmeenhed.

Direct-to-Garment til festivalmarkedet

Ricoh har allerede to DTG printere i deres portefølje, nemlig Ri3000 og Ri 6000. På FESPA viste de så en helt ny variant til festival og turistsegmentet. Den har navnet Ri100 og koster bare 30.000 DKK. Og det er inklusive en indbygget varmeenhed. Den er alene beregnet til print på hvide eller lyse stoffer, da den kun printer i CMYK. Ingen hvid. Til gengæld kan den printe direkte fra en smartphone app og derved være med til at lave fx T-shirts udfra øjeblikkeligt opstående begivenheder. Jan Brændholt fortæller, at der forventes at være et stort marked på grund af de mange festivaller, markeder, forlystelsesparker og større sports- og musikbegivenheder.

 

Touch 7 – automatisk separation til tryk med neonfarver

Ricoh benyttede FESPA-lejligheden til også at vise, hvad de formår inden for andre områder. Blandt de mere spektakulære muligheden for automatisk at generere farveseparationer til tryk med Ricohs neonfarver til tonerprintere. Med Touch 7-softwaren er det mulig både at definere grafiske elementer som neon, men også at lade neonfarverne indgå i separationerne for skabe helt specielle billedeffekter.
Udover det har Ricoh også udviklet en speciel fluorescent farve, der kun synes under UV-lys. En farve der kan bruges i fremstillingen af sikkerhedstryk, fx i forbindelse med print af billetter.

To billeder: Øverst en billet som den tager sig ud i almindelig belysning. Nederst er billetten belyst med UV-lys, som nu viser en række specialmønstre.
Øverst en billet som den tager sig ud i almindelig belysning. Nederst er billetten belyst med UV-lys, som nu viser en række specialmønstre.

 

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder