Agfa Graphics nyeste lancering er Anapurna H1650i LED, som kan arbejde med både ark og ruller som standard. Den er mindre end den eksisterende Anapurna H2050i LED. H1650i anses for at være en ”entry level” model i hybridserien.
– Den nye Anapurna H1650i LED gør Anapurna-serien komplet, og den er blevet meget fint modtaget på markedet, fortæller Nils-Arne Sletten, der er salgschef i Norden.
– Det vigtigste med lanceringen af Anapurna H1650i LED er, at vi nu har fået en komplet portefølje i vores Anapurna hybridserie. Det indebærer at vi kan tilbyde vores kunder hybridprintere, som dækker fire forskellige udskriftsbredder, 165, 205, 250 og 320 cm, fortsætter Nils-Arne Sletten.
Selv om entry level-modellen er mindre, er den forsynet med funktioner som normalt er reserveret for mere avancerede printere. Printbredden er op til 1,65 m og har en indbygget funktion, som kan printe ud i flere lag.
– Printernes egenskaber er først og fremmest deres fleksibilitet, da det i princippet bare er materialets bredde som er begrænsningen.
Printeren benytter UV-blæk og Piezoteknonolgi, og den kan leveres med to forskellige konfigurationer. Der kan vælges mellem fire farver (CMYK plus hvid) eller seks farver (CMYK, lys cyan og lys magenta). Kombinationen af selve Anapurna H1650i LED-printeren, Agfas egenudviklede blæk og deres workflow Asanti, betyder, at Anapurna ligger højt både med hensyn til kvalitet og hastighed, ifølge Nils-Arne Sletten, som også fremhæver fordelene ved LED-håndteringen.
H1650io kan printe med forskellige medier. Både stive og fleksible materialer til sign- og displayprodukter. Der kan benyttes materialer op til 45 mm i tykkelsen. Printhastigheden er op til 63 kvm per time.
Hvilke opgaver og kunder passer bedst til printeren?
– Vores indtryk er, at de fleste kunder, som er på jagt efter en UV-LED-printer har forskellige formål, og ofte ved de ikke, hvilke typer opgaver, der kommer ind næste dag. Derfor er Anapurna’ens fleksibilitet en god forklaring på at så mange har valgt denne hybridprinter. Den passer til kunder, der har en blanding af rulle og arkproduktion, som netop de fleste inden for skiltevirksomheder, digitaltrykkerier og offsettrykkerier har.
Printeren blev introduceret på en messe i februar. Hvordan er det gået?
– Den nye printer er blevet rigtig godt modtaget, og det har været tydeligt, at der var et stort behov for en printer med en udskriftsbredde på 1,65 m. Som sagt, har vi nu en komplet breddevariation at tilbyde kunderne, hvilket indebærer, at vi har mange projekter at arbejde med.
Hvor mange løsninger er der indtil nu blevet solgt i Norden og globalt?
– P.t. har vi ingen underskrevne aftaler i Norden på den nye model, men vi har derimod solgt flere af de større modeller i år. På verdensplan rapporterer Agfa, at de har solgt mere end 50 af de nye Anapurna H1650i LED.
Interviewet med Nils-Arne Sletten er foretaget
af Claes Nordström, fra AGI i Sverige