Nyt projekt om UV-farver skal sikre genanvendelighed

PUBLICERET: 5 March 2018
OPDATERET: 5 March

UV baserede trykfarver har mange positive egenskaber i forhold til tryk. Men de har også negative egenskaber i forhold til deinkability, som er den proces genbrugspapir gennemgår for at fjerne trykfarven fra papirfibrene. UV-hærdningen skaber nogle lange polymerkæder, som kan være vanskelige at fjerne i de kendte deinking-processer. Resultatet er synlige farverester i papirmassen som gør, at massen ikke kan anvendes til fremstilling af nyt grafisk papir, men i stedet kun kan bruges til pap.

Hidtil har mængden af traditionelt grafisk papir trykt med UV-farver været begrænset, men i de senere år har UV-LED systemerne fået en stadigt større markedsandel. Det betyder, at der må handles, hvis ikke branchen skal ødelægge sin egen fødekæde.

INGEDE og hubergroup skriver i en pressemeddelelse, at de sammen vil designe et forskningsprojekt der skal identificere de faktorer og muligheder, der er, for en vedvarende forbedring af UV-farver med henblik på deinkability og forhåbentlig opnå fuld genanvendelighed. Udfordringen er at opnå dette uden at kompromittere trykkvaliteten.

INGEDE er en sammenslutning af førende europæiske papirproducenter, der blev grundlagt i 1989. INGEDE sigter mod at fremme udnyttelse af genindvundet grafisk papir (avispapir, magasiner og kontorpapir) og forbedre betingelserne for en udvidet brug af genbrugspapir til fremstilling af nyt grafisk papir, hygiejne papir og hvid top liner samt karton.

Hubergroup er et internationalt holdingselskab bestående af 40 virksomheder fordelt over hele verden. Som en af ​​de førende trykfarvefabrikanter har de i 250 år gennemført intensivt forsknings- og udviklingsarbejde og er fortsat markedsleder i offset og emballagefarver.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen