Outdoor øger forspringet til TV

PUBLICERET: 2 February 2018
OPDATERET: 2 February

I efteråret 2017 overtog AFA JCDecaux den gule førertrøje som den mediekanal med den største dækning i den almindelige befolkning. Outdoor havde for første gang en højere dækning end TV ifølge en undersøgelse fra Kantar Gallup, som holder øje med seertallene for de forskellige medier.

Kim Olesen, General Manager Kindred Group (tidligere Unibet) og bestyrelsesmedlem i Dansk Annoncørforening.

Seertallene fra 2017 viser, at TV2 har en ugentlig dækning blandt de 15 til 59-årige på 61 % mod 69 % i 2016. Her dækker AFA JCDecaux’ klassiske reklamestandere, de såkaldte abribus, 71 % i løbet af en uge. For den unge målgruppe ”Personer mellem 15-29 år” er TV2’s dækning faldet fra 52 % i 2016 til 41 % i 2017. Her rammer AFA JCDecaux godt 71 % i løbet af en uge.

– Forholdet i dækningen mellem flow-TV og outdoor er et godt eksempel på en udvikling, vi allerede har haft en fornemmelse af. Men afstanden mellem de to mediegruppers dækning er ret overraskende, udtaler Kim Olesen, General Manager Kindred Group (tidligere Unibet) og bestyrelsesmedlem i Dansk Annoncørforening.

– For os annoncører har de senere års ændringer i mediebilledet og forbrugeradfærden selvsagt stor betydning for marketingindsatsens resultater. Vi skal være opmærksomme på de indbyrdes forskydninger mellem mediegrupperne og holdningerne til disse. Så ud fra en annoncørs synspunkt er mediemikset altid til diskussion og revision, siger Kim Olesen.

Kim Skjoldborg, assisterende professor ved Erhvervsakademiet Lillebælt (EAL).

Kim Skjoldborg, assisterende professor ved Erhvervsakademiet Lillebælt (EAL) siger:
– Som mediegruppe har outdoor haft både højdepunkter og lavpunkter i det lange perspektiv. Jeg mener, at outdoormedierne står stærkt lige nu, hvilket bekræftes af den fremgang, outdoor har både lokalt og globalt. En fremgang, der vil fortsætte af flere årsager. For det første evner outdoor at generere nettodækning hurtigt. I et stadig mere fragmenteret mediemarked står outdoor tilbage som det eneste medie, der kan nå alle målgrupper hurtigt. En anden årsag er den stigende digitalisering af outdoor, som vil betyde en meget kortere reaktionstid for annoncøren samtidig med, at effekten vil stige. Outdoor kombineret med eksempelvis TV vil blive endnu mere effektfuldt i fremtiden.
Grundet den øgede konkurrence om at få forbrugernes opmærksomhed, falder opmærksomheden for det enkelte medie. Det gælder specielt online. Den faldende opmærksomhed betyder, at eksponeringskvaliteten for en række mediegrupper vil falde, mens den må forventes at stige for outdoor. Så alt i alt vil outdoor i fremtiden stå stærkere end for blot 10 år siden.

Karsten Rask Mikkelsen, Commercial Director hos AFA JCDecaux.

– Det øgede forspring til TV er en glædelig overraskelse at starte året på, og forspringet er nu så signifikant for den unge målgruppes vedkommende, at både annoncører og mediebureauer vel objektivt set må begynde at revurdere fordelingen af medieinvesteringerne siger Karsten Rask Mikkelsen, Commercial Director hos AFA JCDecaux.

 

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03

Heidelberg tilbyder teknologineutral produktionsstyring

Antallet af trykkerier/printvirksomheder med mere end én trykteknologi vokser. Det giver udfordringer.
Heidelberg