Julemærket har i mere end 100 år hjulpet børn, der har været udsat for modning, ensomhed og mistrivsel. I år har Rosendahls produceret det traditionsrige mærke, som er udfordret med vores vigende anvendelse af traditionel post og måske mere end nogensinde har brug for støtte.
Det startede som en omsorgsfuld idé på et postkontor, og i dag hjælper det årligt omkring 750 børn, der får glæde af 10 ugers ophold på et Julemærkehjem. Historien strækker sig således tilbage til 1904, hvor postekspedient Einar Holbølls smukke tanke første gang så dagens lys. Siden da har det været en tradition for mange danskere at yde lidt ekstra ved at sætte Julemærker på juleposten, og i år har Rosendahls a/s print – design – media produceret det mærke, som blev afsløret af Julemærkefondens protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary.
– Det er et stykke Danmarkshistorie, og det er da med stolthed i stemmen, at vi kan sige, at vi har været en del af det. Det gælder både for virksomheden og for os, der personligt har været involveret. Processen har været langstrakt, da der for eksempel er flere slags mærker, som kræver forskellige produktionsformer, og det er ikke noget, som alle virksomheder kan løfte. Vi har inddraget gode samarbejdspartnere, og derfor kan vi håndtere sådan en kompleks sag. Der er både selvklæbende mærker og mere traditionelle mærker, som er eftertragtede af frimærkesamlere, og vi er stolte af resultatet. Det giver så også en ekstra glæde, når man ved, hvor meget Julemærket gavner rundt omkring, siger Dennis Raun, Key Account Manager hos Rosendahls.