En god forretning i forædling af små oplag

PUBLICERET: 23 November 2017
OPDATERET: 23 November

Det går godt hos Innographic i Brøndby. Her i slutningen af november tør direktør og medejer Flemming Mortensen godt spå om, at årets omsætning bliver 20 % højere i forhold til 2016 og at overskuddet følger mere end godt med. Det selvom de gode tider også har betydet lidt højere lønninger og ansættelse af en lærling. I øvrigt den første lærling i Innographics historie.

Blank og mat kachering går som varmt brød på de mindre oplag.

Kachering og foliering er vækst
Tidligere på året investerede Innographic i en laminator af den type, som kan lave partiel foliering i samarbejde med en tonerprinter. Den er købt, fordi den kan lave helt almindelig kacheringer i blandt andet mat, blank og soft touch, som de hos Innographic har oplevet en stigende efterspørgsel på. Derudover kan den lave partiel foliering i mange forskellige metalfolier. Det sker ved at printe et 4-farvebillede, kachere dette og efterfølgende printe sort der, hvor der skal fx være guld, sølv eller en af de mange andre variationer. Printet køres igennem folieringsmaskinen og guldet fæstner sig der, hvor den sorte farve sidder. På grund af kacheringen påvirkes den sorte i 4-farvebilledet ikke. Ved enklere produktioner på bestrøget papir, fx kun med guld og sort, behøves kacheringen ikke.

Flemming Mortensen fortæller:
– Tidligere skulle alle kacherings- og folieringsopgaver ud af huset. Det betød mange gange, at vi ikke fik opgaverne fordi, produktionstiden blev for lang og omkostningerne for store, især på de mindre oplag. Nu kan vi snildt producere op til 500 ark internt med både kachering og foliering til noget der minder om en tredjedel af prisen og på væsentlig kortere tid.

Blank sort foliering på mat sort papir giver et eksklusivt look på en prestige-brochure som denne fra Brand Factory.

Kachering er bare en god forretning – foliering skal lige løbes i gang
De folieopgaver Flemming Mortensen viser mig ligner umiddelbart det, som man kender fra almindelig kold foliering, så kvaliteten rækker fint til det der efterspørges. Dog kan teknikken ikke umiddelbart kombineres med prægning, ligesom foliering af ubestrøget papir ikke fungerer helt godt. Men det kan anvendes på bestrøgne kvaliteter og på papir som er blevet kacheret.

Kacheringsdelen har i sig selv været en god forretning for Innographic, der nu kan afvikle disse opgaver både hurtigere og billigere. Derudover begynder de at se en stigning i efterspørgslen på foliering.

– Det går lidt langsommere fordi, det sidder så dybt i folk, at foliering er en dyr og langsommelig proces. Så når vi kommer og fortæller, at det ikke behøver at være tilfældet, så er de faktisk lidt skeptiske, siger Flemming Mortensen, og tilføjer, at de har fået en helt ny kunde i form af et trykkeri, der får udført sine kacherings- og folieringsopgaver på mindre oplag hos Innographic.

Vi har fokus på at løse kundens opgave
Flemming Mortensen tror på, at deres succes er baseret på, at de aldrig siger nej, og altid forsøger at løse den opgave kunden kommer med, også selvom det nogen gange betyder, at de må henvise til andre.

– Der er ikke alle opgaver vi kan løse til den rigtige pris eller inden for den tidsramme kunden ønsker, men så hjælper vi dem, via vores kæmpe netværk, med at finde den rette partner. Vi vil altid hjælpe kunden med at få løst opgaven, fortæller Flemming Mortensen.

Der er mange variationer i de metalfolier som kan anvendes. Her fremviser Flemming Mortensen en i rødlig kobber.

Nye investeringer
Det høje aktivitetsniveau i Innographic betyder også at der skal investeres. Tidligere på året købte de, udover kacheringsmaskinen, produktionsprinteren imagePRESS C10000VP fra Canon, som for kort tid siden rundede de 1.300.000 klik og det vel at mærke A3-klik. En maskine de er særdeles tilfreds med fordi, den kan køre 170 gram offsetpapir med print på begge sider med 100 ark i minuttet.

– Alt for ofte bliver produktionsmaskinerne sammenlignet på, hvor mange A4-ark de kan printe 4+0. Men for os er det vigtigste, hvor mange A3, 4+4 farve, i 170 gram den kan køre i minuttet. Og her er den altså helt suveræn, siger Flemming Mortensen.

Inden året er omme, vil de desuden investere i en storformat UV-LED printer. Her er de ude efter en hurtig maskine, der kan printe med hvid og som har kontur-skæring, da de har mange opgaver inden for blandt andet vinduesdekoration. Så bliver der et nyt værktøj for skiltetekniker-lærlingen Simon Hornsbæk til at sætte sig ind i.
Simon Hornsbæk gennemgår hele sin uddannelse hos Innographic bortset fra bilindpakning, som der allerede er lavet en aftale om at gennemføre hos en af Innographics samarbejdspartnere. Vi ønsker held og lykke med den nye maskine og med Simons uddannelse.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning fordelt på 26 kurser á 3-5 minutters varighed.
CoverStyl E-Learning

Fahlén Skilte udvider ejerkredsen og satser på større synlighed

Pr. 1. januar er Lasse Schneider indtrådt som medejer af Fahlén Skilte, som ellers er stiftet og indtil nu 100% ejet af Michael Fahlén.
fahlen_skilte_01

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01