Lyder det lidt selvmodsigende? Det er det ikke! Verden udvikler sig, og det gør de digitale muligheder også. Derfor er markedsføring et område, der har været udsat for enorm stor forandring gennem de sidste 20 år. Men det det ene udelukker ikke det andet. Ting fungerer ofte bedst, når man drager fordel af samspillet.
I maj måned i år udkom en ny bog. Digital marketing, Sådan … håndbog til onlinekampagner, er titlen. Forfatteren er Puneet Oberoi, der har beskæftiget sig med marketing i mere end 15 år og indehaver af kursusvirksomheden Softworld.
I denne bog forklarer Puneet Oberoi meget let forståeligt og med gode eksempler, hvordan du strikker en online-kampagne sammen, således at den ikke bare bliver en i mængden, men en kampagne, der kan give din målgruppe ekstra værdi, gøre dem til loyale kunder, der besøger din side/din butik af lyst og nysgerrighed.
Bogen er opbygget med mange mindre kapitler. Med hver sit emne. Og gode, let forståelige eksempler. Gennem hele bogen, bliver der brugt en skobutik som udgangspunkt. Og så starter den helt forfra med først at forstå sin målgruppe. Unge mennesker er fx ikke ret meget på email. De er flyttet videre over på sociale medier.
Det lyder så enkelt og måske ikke så vigtigt, for det ved vi jo godt. Men som Puneet Oberoi skriver på en af de første sider i bogen, så er en af de største fejl, vi begår inden for markedsføring, at sige: Det ved jeg godt. For alt det du vidste i går, har ofte flyttet sig i dag, står der videre i bogen.
Et par af de gode og forståelige eksempler fra bogen:
Hvad kan en skobutik give kunderne af ekstra værdi? Fx en side, hvor der kan sælges sko, børnene er vokset ud af.
Hvad betyder den rigtige tekst i subjectlinien? Der kommer et eksempel med denne overskrift: Ugens supertilbud: Usædvanligt gode priser på krydstogter. Problemet er, at pointen måske bliver overset eller forsvinder i subjectlinien, når modtageren ser mailen på sin computer/telefon eller tablet. Med denne lille ændring vil hovedbudskabet komme først: Krydstogter: Usædvanligt gode priser gælder i denne uge.
Ikke bare er ordet krydstogter er rykket frem, der er også kommet en tidsbegrænsning i overskriften. Det opfordrer til handling – nu.
Selv små justeringer kan gøre en stor forskel, som der står i bogen.
Kort sagt:
Det er en bog fuld af gode og brugbare eksempler på, hvordan du arbejder med digital marketing inklusiv opbygning af mailen, hvordan der laves ”call to action”, hjemmesidens betydning, søgeord, adwords med meget mere.
Klik på annoncen her på siden for bogen og se mere – og glæd dig så til at fordybe dig et par timer, der giver dig mange gode input til dine online kampagner. Sådan!