– For ti år siden var vores salg til trykindustrien ikke måleligt. Nu tegner digitaltryk sig for to tredjedele af vores omsætning, fortæller Bert Zwiers, salgschef hos Brett Martin, som har 800 ansatte, en omsætning på over en mia. danske kroner og er en af Nordirlands største kemiske industrier.
Bert Zwiers fortæller, at det skyldes både den hastige udvikling i digitale trykteknologier, men også udviklingen inden for plastpladeområdet. Den stærkeste tendens i øjeblikket er presset på prisen, hvor de arbejder på at udvikle billigere materialer med de samme egenskaber som de dyrere. En anden tendens er, at alt skal være miljøvenligt.
– Se fx disse plastplader. Det sorte i midten er genbrugsmateriale, mens de hvide dele på ydersiden er nyproduceret plast. Takket være dette materiale fik vi ordren på alle skilte til alle franske posthuse – hvilket er en en meget stor ordre, hvor der var et krav om miljøtænkning. Det samme gælder for den store britiske fødekæde Marks & Spencer, hvor du ikke engang kan komme med i udbuddet uden at fremvise miljømæssige fordele.
Kunsten i de nye billigere materialer er at bevare trykegenskaber og stabilitet. Materialet, som fås i 12 grundlæggende farver med mat eller højglansoverflade, vil kunne bruges i lang tid i et hårdt miljø.
Brett Martin leverer sit materiale i tre og fem mm tykt PVC. Her er det et eksempel på et 2 cm tykt vakuumpresset bogstav uden misfarvning og uden at materialet bliver ustabilt.
Kilde: Sign og Print, Sverige.