Casio udvikler ny teknik til reliefeffekter

PUBLICERET: 24 October 2017
OPDATERET: 24 October

De kalder den Mofrel 2.5 D Printing Technology. 2.5 fordi det er mere end 2D men ikke 3D-print i traditionel forstand. Tricket er en særlig papirtype, der er en sandwich-konstruktion med papir på ydersiderne og en skumkerne. Skumkernen vil, ved varmepåvirkning, udvide sig i større eller mindre grad.

Casio hævder, at de med denne print-teknologi kan imitere stoffer, læder, syninger og træstrukturer og derved kombinere den taktile og visuelle opfattelse af fx et nyt interiørdesign, hvilket kan spare både udviklingstid og materialer.

Først og fremmest skal der anvendes det specielfremstillede papir. På bagsiden af papiret printes et gråtonemønster der beskriver, den struktur man ønsker. Herefter vendes papir og på forsiden inkjet printes et billede af det stof, læder eller træ man ønsker at gengive og endelig sendes arket igennem en opvarmningsenhed, der opvarmer skummet i midten i henhold til det printede gråtonemønster. Skummet vil så udvide sig alt efter hvor tæt gråtonemønstret er og skabe en reliefeffekt.

En Casio Mofrel 2.5 D printer med inbygget varmeenhed.

Alle processer foregår i en og samme fysiske enhed – en Casio Mofrel – som typisk vil stå i en designafdeling. Et A4 print skal ifølge oplysningerne kunne færdiggøres på under fem minutter og releifeffekten kan være på helt op til 2,5 mm.

Ifølge vores oplysninger, vil printeren være markedsklar i slutningen af 2018.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen