Hvilken er den mest produktive offsetmaskine?

PUBLICERET: 27 September 2017
OPDATERET: 27 September

Analyseinstituttet Smithers Pira har, sponseret af Heidelberg, sat sig for, at finde ud af hvilken offsettrykmaskine der er den mest produktive, og dermed givet det største indtjeningspotentiale. De har indsamlet information via det globale brugtbørs-marked og har fundet 444 maskiner fra fem forskellige leverandører (Heidelberg, KBA, Komori, Manroland og RMHI).

Med i undersøgelsen var kun maskiner, der var maksimalt 10 år gamle, som havde mindst fire farveværker og hvor antallet tryk i levetiden var kendt. Maskinerne blev desuden sorteret i kategorier efter størrelse (B1, B2 og B3). Ved at tælle antal tryk og dividere med antal år i produktion har man fået et udtryk for hvad maskinerne rent faktisk har leveret i produktion.

Der er store forskelle på, hvad de enkelte maskiner har leveret millioner ark pr. år, og det afspejler naturligvis også en række andre faktorer som kultur, skiftehold, uddannelsesniveau, lokale konjukturer m.m. Der er også stor produktivitetsforskel mellem B1, B2 og B3.

Det er Smithers Piras vurdering, at det statiske grundlag holder selvom fx Manroland kun er repræsenteret med 33 maskiner ud af de 444, mens Heidelberg er repræsenteret med 248. Manroland er desuden kun repræsenteret med én maskine i B3-formatet. Et, synes jeg, beskedent statistisk grundlag.

Kilde: Smithers-Pira

Kigger man på det samlede billede, altså antal millioner ark pr. maskine pr. år er Manroland vinderen med 15,45 mio. tryk pr. år pr. maskine. Men det skyldes en statistisk finurlighed. Næsten alle Manrolands maskiner i undersøgelsen er B1-maskiner, der generelt er det mest produktive format.

Kigger man derimod på resultatet for hvert enkelt format står det helt tydeligt, at Heidelberg er vinderen i alle tre kategorier. Og ved at indeksere tallene kan det ses, at kun i B2-formatet nærmer Manroland sig Heidelbergs niveau. Ellers er der en markant distance til konkurrenterne.

Kilde: Smithers-Pira

Rapporten slår fast, at selv med de prisforskelle der måtte være mellem maskinerne, så er indtjeningspotentialet størst med en Heidelberg-maskine.

Rapporten og metoden er interessant, men rummer nogle statistiske udfordringer når antallet af maskiner i nogle af kategorierne ikke er ret stort og samtidig skal tage højde for forhold som skiftehold, lokale konjukturer, virksomhedskultur m.m.
Rapporten kan formentlig erhverves ved henvendelse til Heidelberg.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Åbent hus hos Mark Andy og Pulse

Torsdag den 26. september 2024 kan du tage med til Mark Andy i Polen for at opdage, hvordan PureTones farvesæt og Monolox aniloxsystemet skaber nye muligheder på en moderne flexomaskine.
Heidi_Pulse

Hurtig omstilling på veje- og etiketteringslinje

Espera Nova er en serie af effektive veje- og etiketteringsmaskiner, som nu udvides med den nye  model Nova ES-E.
Espera_Linien

Gå ikke glip af Packnorth Award

Bidragene til årets Packnews Award kommer nu ind i en lind strøm. Det er fjerde gang, konkurrencen afholdes, og i år er prisoverrækkelsen tilbage på Scanpack-messen.
p-award_01

Addbrand overtager ICE Kuvert

Addbrand køber ICE Kuverts aktiver med virkning fra 1. august 2024. Dette skridt markerer også et generationsskifte, hvor Nanna Enemark ansættes hos Addbrand i København for at fortsætte med at servicere kunderne
ICE-Addbrand