Heidelberg følger strategien – og DK er godt med!

PUBLICERET: 30 August 2017
OPDATERET: 30 August

Heidelberg Druckmaschinen AG (Heidelberg) har offentliggjort resultatet af første kvartals regnskab for indeværende regnskabsår (april 2017- marts 2018). Et resultat der viser en mindre forbedring i omsætningen (+2%) og en mere markant forbedring i nettoindtjeningen (€ 20 mio.), som dog stadig er negativ med et minus på € 16 millioner.

Strategien er at satse på det digitale i form af MIS (management information systems), workflow og de digitale trykmaskiner samt forbrugsvarer og service. Begge dele forfølges ved både udvikling og opkøb, senest med overtagelsen af Fujifilm Hunt, som fremstiller grafiske kemikalier (fugtevandstilsætning, afvaskere, lak, lim m.m.), og software-firmaet Docufy, der leverer software som integrerer, bearbejder og anskueliggører store mængder information fra tilknyttede systemer (Industri 4.0-konceptet).

Jens Cronval, direktør for Heidelberg i Danmark og Sverige.

Heidelberg i Danmark og Sverige bevæger sig i samme retning, og direktør Jens Cronval, fortæller om udviklingen:
– 60 procent af vores omsætning kommer fra tilbagevendende forretninger i form af forbrugsvarer og serviceaftaler, så den del af forretningen har vi været gode til at udvikle. Alle ved at der ikke sælges nær det samme antal trykmaskiner som tidligere, men Heidelberg-kunder er normalt meget trofaste og vi ser nu, at flere af de maskiner som blev købt før finanskrisen nu står for en udskiftning. Jeg har en forventning om, at vi i løbet af kort tid kan lukke to aftaler om nye trykmaskiner.

Hvad de digitale trykmaskiner angår, er de rettet mod meget store kunder og har derfor kun relativt få potentielle købere i Danmark og Sverige, mener Jens Cronval. Han nævner en virksomhed som IKEA, som en type kunde, der kunne være interesseret i de store digitale emballageløsninger.

I Danmark var CCL i Randers i de første der købte en LabelFire-løsning en hybrid digital-flexo-løsning. Den er udviklet hos Gallus i Schweiz (som Heidelberg også har købt) i samarbejde med Fujifilm, der står bag inkjet-teknologien i Heidelbergs digitale løsninger.

– Vi er overordnet tilfredse med udviklingen i Danmark og Sverige. Vi er med i hele produktsortimentet (forhandler bl.a. trykfarver fra Flint og plader fra Fujifilm), og har en god forståelse med den øverste ledelse i Heidelberg, der ved, at vækst kun kan ske gennem opkøb og sammenlægninger. Så opstår der nogle interessante muligheder, er vi åbne.
De sidste fem år har vi haft sorte tal på bundlinjen, og det får vi også i indeværende regnskabsår, slutter Jens Cronval.

De seneste nyheder

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

En spændende julekalender med bilplejeprodukter deltager i årets Packnorth Award.
ds-smith
Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Fujifilm har ansat Michael Gram Riemann, som ansvarlig for partnersamarbejdet i Norden og visse østeuropæiske lande.
Revoria
Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen