Heidelberg følger strategien – og DK er godt med!

PUBLICERET: 30 August 2017
OPDATERET: 30 August

Heidelberg Druckmaschinen AG (Heidelberg) har offentliggjort resultatet af første kvartals regnskab for indeværende regnskabsår (april 2017- marts 2018). Et resultat der viser en mindre forbedring i omsætningen (+2%) og en mere markant forbedring i nettoindtjeningen (€ 20 mio.), som dog stadig er negativ med et minus på € 16 millioner.

Strategien er at satse på det digitale i form af MIS (management information systems), workflow og de digitale trykmaskiner samt forbrugsvarer og service. Begge dele forfølges ved både udvikling og opkøb, senest med overtagelsen af Fujifilm Hunt, som fremstiller grafiske kemikalier (fugtevandstilsætning, afvaskere, lak, lim m.m.), og software-firmaet Docufy, der leverer software som integrerer, bearbejder og anskueliggører store mængder information fra tilknyttede systemer (Industri 4.0-konceptet).

Jens Cronval, direktør for Heidelberg i Danmark og Sverige.

Heidelberg i Danmark og Sverige bevæger sig i samme retning, og direktør Jens Cronval, fortæller om udviklingen:
– 60 procent af vores omsætning kommer fra tilbagevendende forretninger i form af forbrugsvarer og serviceaftaler, så den del af forretningen har vi været gode til at udvikle. Alle ved at der ikke sælges nær det samme antal trykmaskiner som tidligere, men Heidelberg-kunder er normalt meget trofaste og vi ser nu, at flere af de maskiner som blev købt før finanskrisen nu står for en udskiftning. Jeg har en forventning om, at vi i løbet af kort tid kan lukke to aftaler om nye trykmaskiner.

Hvad de digitale trykmaskiner angår, er de rettet mod meget store kunder og har derfor kun relativt få potentielle købere i Danmark og Sverige, mener Jens Cronval. Han nævner en virksomhed som IKEA, som en type kunde, der kunne være interesseret i de store digitale emballageløsninger.

I Danmark var CCL i Randers i de første der købte en LabelFire-løsning en hybrid digital-flexo-løsning. Den er udviklet hos Gallus i Schweiz (som Heidelberg også har købt) i samarbejde med Fujifilm, der står bag inkjet-teknologien i Heidelbergs digitale løsninger.

– Vi er overordnet tilfredse med udviklingen i Danmark og Sverige. Vi er med i hele produktsortimentet (forhandler bl.a. trykfarver fra Flint og plader fra Fujifilm), og har en god forståelse med den øverste ledelse i Heidelberg, der ved, at vækst kun kan ske gennem opkøb og sammenlægninger. Så opstår der nogle interessante muligheder, er vi åbne.
De sidste fem år har vi haft sorte tal på bundlinjen, og det får vi også i indeværende regnskabsår, slutter Jens Cronval.

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend