Heidelberg Druckmaschinen AG (Heidelberg) har offentliggjort resultatet af første kvartals regnskab for indeværende regnskabsår (april 2017- marts 2018). Et resultat der viser en mindre forbedring i omsætningen (+2%) og en mere markant forbedring i nettoindtjeningen (€ 20 mio.), som dog stadig er negativ med et minus på € 16 millioner.
Strategien er at satse på det digitale i form af MIS (management information systems), workflow og de digitale trykmaskiner samt forbrugsvarer og service. Begge dele forfølges ved både udvikling og opkøb, senest med overtagelsen af Fujifilm Hunt, som fremstiller grafiske kemikalier (fugtevandstilsætning, afvaskere, lak, lim m.m.), og software-firmaet Docufy, der leverer software som integrerer, bearbejder og anskueliggører store mængder information fra tilknyttede systemer (Industri 4.0-konceptet).
Heidelberg i Danmark og Sverige bevæger sig i samme retning, og direktør Jens Cronval, fortæller om udviklingen:
– 60 procent af vores omsætning kommer fra tilbagevendende forretninger i form af forbrugsvarer og serviceaftaler, så den del af forretningen har vi været gode til at udvikle. Alle ved at der ikke sælges nær det samme antal trykmaskiner som tidligere, men Heidelberg-kunder er normalt meget trofaste og vi ser nu, at flere af de maskiner som blev købt før finanskrisen nu står for en udskiftning. Jeg har en forventning om, at vi i løbet af kort tid kan lukke to aftaler om nye trykmaskiner.
Hvad de digitale trykmaskiner angår, er de rettet mod meget store kunder og har derfor kun relativt få potentielle købere i Danmark og Sverige, mener Jens Cronval. Han nævner en virksomhed som IKEA, som en type kunde, der kunne være interesseret i de store digitale emballageløsninger.
I Danmark var CCL i Randers i de første der købte en LabelFire-løsning en hybrid digital-flexo-løsning. Den er udviklet hos Gallus i Schweiz (som Heidelberg også har købt) i samarbejde med Fujifilm, der står bag inkjet-teknologien i Heidelbergs digitale løsninger.
– Vi er overordnet tilfredse med udviklingen i Danmark og Sverige. Vi er med i hele produktsortimentet (forhandler bl.a. trykfarver fra Flint og plader fra Fujifilm), og har en god forståelse med den øverste ledelse i Heidelberg, der ved, at vækst kun kan ske gennem opkøb og sammenlægninger. Så opstår der nogle interessante muligheder, er vi åbne.
De sidste fem år har vi haft sorte tal på bundlinjen, og det får vi også i indeværende regnskabsår, slutter Jens Cronval.