Werks Grafiske Hus A/S investerer i ny offset-maskine

PUBLICERET: 18 August 2017
OPDATERET: 18 August

Som et led i den strategiudviklingsplan, der skal sikre, at Werks Grafiske Hus fortsætter som en selvstændig grafisk virksomhed langt ind i fremtiden, har de netop gennemført installationen af en ny offset-trykmaskine. Strategiarbejdet startede i 2011 og skete i regi af Væksthus Midtjylland. Det betød blandt andet, at de fik en professionel bestyrelse, lavede en investeringsplan, og startede en udskiftning af maskinparken, som har resulteret i en ny Pur-limindbinder, nyt false- og skæreudstyr, et nyt workflow og kemifrit CtP-system og nu altså også en ny trykmaskine.

Den nye trykmaskine er en 5-farve Komori Lithrone GL529 med formatet 53 x 75 cm. Bogtrykker Allan Werk fortæller, at de har brugt et år på at finde den rigtige maskine og at de havde tre forskellige leverandører med i opløbet. Når valgte faldt på Komori’en var det ganske enkelt fordi, de mente, at de fik mest for pengene samt den maskine, der er mest fremtid i.

Den nye maskine har en lang række af automatiske funktioner. Det gælder automatisk indstilling af farveværker på baggrund af PDF-data, det gælder automatisk pladeskift og spektrofotometrisk kvalitetskontrol.

Allan Werk siger om strategiplanen og deres nye investering:
– Internt i virksomheden er den konstante investering i udviklingen med til at skabe gejst og engagerende medarbejdere. Vi har en forventning om, at vi med den nye trykmaskine kan flytte flere af vore digitalopgaver over i offset, da indretningstid og automatisering i Komori-maskinen gør, at vi vil trykke flere opgaver – i små oplag – til priser, der kan konkurrer med digitaltryk.

Werks Grafiske Hus har 42 år på bagen og har altid haft prepress, tryk og færdiggørelse i huset. De beskæftiger sig blandt andet med trykte hæfter, plakater, bøger og løbesedler, og har også en pæn produktion af brevpapir og konvolutter. Derudover har de en distributionsvirksomhed og Allan Werk fortæller, at de oplever en stor vækst i kuverteringsopgaver.
– Flere nye kundegrupper, er begyndt at tænke over, hvor lille en respons, de elektroniske indbydelser til fx kurser og konferencer giver i forhold til at modtage målrettede grafiske produktioner. Det medfører jo både layout, tryk af konvolutter, brochurer og brevpapir, samt kuverteringsarbejde og distribution af opgaverne, slutter Allan Werk.

Direktør Jesper Falkenberg, Piculell.

Direktør Jesper Falkenberg fra Piculell, som har leveret maskinen til Werks Grafiske Hus, siger:
– Det er en meget avanceret maskine de har købt. Den har en høj grad af automatik og er selvlærende. Alle manuelle korrektioner evalueres og indarbejdes i softwaren, hvis der er tale om en tendens. Det er Komoris KHS-AI-system (kunstig intelligens) der ligger bag.

Installationen har taget ganske kort tid og er foregået henover sommeren. Det er Piculells første salg af trykmaskine i 2017 ovenpå et år med tre solgte maskiner. Men Jesper Falkenberg fortæller, at de har to potentielle salg i pipelinen, så måske kan 2017 nå at blive lige så godt som 2016.

De seneste nyheder

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

En spændende julekalender med bilplejeprodukter deltager i årets Packnorth Award.
ds-smith
Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Fujifilm har ansat Michael Gram Riemann, som ansvarlig for partnersamarbejdet i Norden og visse østeuropæiske lande.
Revoria
Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58
Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend
Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen