Som et led i den strategiudviklingsplan, der skal sikre, at Werks Grafiske Hus fortsætter som en selvstændig grafisk virksomhed langt ind i fremtiden, har de netop gennemført installationen af en ny offset-trykmaskine. Strategiarbejdet startede i 2011 og skete i regi af Væksthus Midtjylland. Det betød blandt andet, at de fik en professionel bestyrelse, lavede en investeringsplan, og startede en udskiftning af maskinparken, som har resulteret i en ny Pur-limindbinder, nyt false- og skæreudstyr, et nyt workflow og kemifrit CtP-system og nu altså også en ny trykmaskine.
Den nye trykmaskine er en 5-farve Komori Lithrone GL529 med formatet 53 x 75 cm. Bogtrykker Allan Werk fortæller, at de har brugt et år på at finde den rigtige maskine og at de havde tre forskellige leverandører med i opløbet. Når valgte faldt på Komori’en var det ganske enkelt fordi, de mente, at de fik mest for pengene samt den maskine, der er mest fremtid i.
Den nye maskine har en lang række af automatiske funktioner. Det gælder automatisk indstilling af farveværker på baggrund af PDF-data, det gælder automatisk pladeskift og spektrofotometrisk kvalitetskontrol.
Allan Werk siger om strategiplanen og deres nye investering:
– Internt i virksomheden er den konstante investering i udviklingen med til at skabe gejst og engagerende medarbejdere. Vi har en forventning om, at vi med den nye trykmaskine kan flytte flere af vore digitalopgaver over i offset, da indretningstid og automatisering i Komori-maskinen gør, at vi vil trykke flere opgaver – i små oplag – til priser, der kan konkurrer med digitaltryk.
Werks Grafiske Hus har 42 år på bagen og har altid haft prepress, tryk og færdiggørelse i huset. De beskæftiger sig blandt andet med trykte hæfter, plakater, bøger og løbesedler, og har også en pæn produktion af brevpapir og konvolutter. Derudover har de en distributionsvirksomhed og Allan Werk fortæller, at de oplever en stor vækst i kuverteringsopgaver.
– Flere nye kundegrupper, er begyndt at tænke over, hvor lille en respons, de elektroniske indbydelser til fx kurser og konferencer giver i forhold til at modtage målrettede grafiske produktioner. Det medfører jo både layout, tryk af konvolutter, brochurer og brevpapir, samt kuverteringsarbejde og distribution af opgaverne, slutter Allan Werk.

Direktør Jesper Falkenberg fra Piculell, som har leveret maskinen til Werks Grafiske Hus, siger:
– Det er en meget avanceret maskine de har købt. Den har en høj grad af automatik og er selvlærende. Alle manuelle korrektioner evalueres og indarbejdes i softwaren, hvis der er tale om en tendens. Det er Komoris KHS-AI-system (kunstig intelligens) der ligger bag.
Installationen har taget ganske kort tid og er foregået henover sommeren. Det er Piculells første salg af trykmaskine i 2017 ovenpå et år med tre solgte maskiner. Men Jesper Falkenberg fortæller, at de har to potentielle salg i pipelinen, så måske kan 2017 nå at blive lige så godt som 2016.